Amalie Skram-prisen til Tove Nilsen

Tove Nilsen er tildelt Amalie Skram-prisen. Medmenneskelighet, engasjement og forståelse var viktige stikkord da årets Amalie Skram-pris ble delt ut , skriver Bergens Tidende. – Tove Nilsen har en gjennomgående omsorg for karakterene sine, og det har vært veldig sterkt å lese forfatterskapet hennes i lys av det som skjedde på Utøya og i Oslo. Vi leser det nok annerledes nå, sier styremedlem i Amalie Skram-selskapet, Cecilie Carlsen, til avisen.

Tove Nilsen foto Bjarne Thune

I juryens begrunnelse heter det blant annet: «Tove Nilsens engasjement for de svakeste i samfunnet, hennes forståelse og medfølelse for dem som faller utenfor og hennes overbærenhet med alt det menneskelige er forbilledlig. At litteratur kan lindre, trøste og bygge opp er blitt veldig tydelig den siste tiden.» Spesielt blir romanserien «Skyskraperengler», «Skyskrapersommer», «G for Georg» og «Nede i himmelen» trukket frem.

Prisvinneren selv har et nært forhold til Amalie Skrams bøker.

– Det er alltid kjekt å bli satt pris på, og jeg ble veldig, veldig glad da jeg fikk vite at jeg skulle få akkurat denne prisen. Amalie Skram har jeg et langt forhold til, forteller Tove Nilsen til BT.

Les saken i Bergens Tidende her: http://www.bt.no/bergenpuls/Skram-pris-til-Tove-Nilsen-2560637.html

Amalie Skram-prisen er en skjønnlitterær pris som utdeles årlig av Amalie Skram-selskapet i Bergen. Den ble delt ut for første gang i 1994, da Amalie Skram-selskapet ble grunnlagt. Prisen utdeles på Amalie Skrams fødselsdag, 22. august, og skal i følge statuttene gå til «en kvinnelig, skjønnlitterær forfatter som skriver i Amalie Skrams ånd». Den består av et reisestipend og et diplom i originaltrykk utført av billedkunstneren Ingri Egeberg.

Tidligere prisvinnere:

2010 Mirjam Kristensen‎