Årets bokhandel 2013: Norli Universitetsgata

Fra overrekkelsen. Norlis Per Erik Olsen tok imot utmerkelsen. Juryens begrunnelse: Den norske Forfatterforening kårer hvert år Årets bokhandel for å løfte fram de gode eksemplene, de…

norli_universitetsgata

Fra overrekkelsen. Norlis Per Erik Olsen tok imot utmerkelsen.

Juryens begrunnelse:

Den norske Forfatterforening kårer hvert år Årets bokhandel for å løfte fram de gode eksemplene, de bokhandlene som er sitt ansvar bevisst når det gjelder å synliggjøre alle typer litteratur, ha alle slags bøker i hyllene, drive aktiv formidling av hele den litterære bredden og som forstår at bøker ikke nødvendig vis trenger å være ferskvare.

Årets bokhandel 2013 har vært nominert hvert eneste år vi har hatt denne kåringa. I bokhandelen finner du egne avdelinger for de ulike typer bøker du måtte være på jakt etter, og i flere avdelinger finner du dedikerte ansatte som kjenner det fagfeltet de er satt til å formidle og selge. I nominasjonene trekkes særlig avdelingen for norsk og skandinavisk skjønnlitteratur fram.

Poesihylla, som i en del andre bokhandler er både liten og bortgjemt, utgjør i Årets bokhandel mange hyllemeter og har en sentral plassering. I hyllene med norsk skjønnlitteratur finner du det aller meste av årets utgivelser, men også bøker som i mange andre bokhandler for lengst er ute. For å holde en bokhandel med slike kvaliteter, kreves det dyktige ansatte. Og i nominasjonene som har kommet inn, trekkes nettopp enkelte ansatte hos Årets bokhandel fram. Ja, vi snakker om en stor kjede, men det er enkeltpersoner som utgjør forskjellen, det er enkeltpersoner som med ulike interessefelt og ulike innganger, driver formidlinga, lager opplesningsarrangementer eller seminarer. Det er godt orienterte og beleste ansatte som tar valg om hvilke titler som skal finnes i hyllene og det er de som kjenner kundene og vet hva et ofte kresent publikum ønsker å møte når de går inn i en av Norges største bokhandler.

Juryen er fullt klar over at ikke alle bokhandler har kapasitet eller rom til å være det Årets bokhandel er, men den kan og bør være et forbilde, og kanskje en inspirasjonskilde, for andre bokhandler både innenfor sin egen kjede og ellers. Årets bokhandel 2013 er for et flaggskip å regne i norsk bokhandelsammenheng.

Norlis Per Erik Olsen.