Bjørnsonstipendet til Ida Hegazi Høyer

ida_hegazi_hoyer_foto_susanne_horn

– Det tar tid å dyrke frem nye forfatterstemmer. Det er en glede å gi stipendet til Ida Hegazi Høyer. Romanene hennes lover godt for et langt og spennende forfatterskap, sier Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen.

Forfattere som Carl Frode Tiller, Gunnhild Øyehaug, Johan Harstad og Karl Ove Knausgård har alle tidligere fått Bjørnsonstipendet.
– Vi synes det er stor stas at Bjørnsonstipendet skal synliggjøre yngre forfatterskap og er glade for å åpne festivalen med utdeling av stipendet til Ida Hegazi Høyer. Vi ser frem til å følge henne videre, sier festivalleder Rolf Magnus Orø.

Ida Hegazi Høyer er opprinnelig dansk-egyptisk, har røtter i Lofoten, og er oppvokst i Oslo. Hun har studert sosiologi, men nå skriver og bor hun i Oslomarka. Hun har utgitt tre titler. Debutromanen Under verden kom ut høsten 2012, etterfulgt av Ut i 2013. I august i år kom boken Unnskyld.

I juryens begrunnelse står det blant annet: Høyer viser et skarpt blikk på sosiologiske strukturer. Hun skriver direkte og rytmisk, med få, men sterke metaforer. Romanenes mest i øyenfallende kvaliteter ligger i de humoristiske, oppfinnsomme situasjonsbeskrivelsene, de hverdagslige dialogene, men like under overflaten finnes et større alvor, i form av noe udefinerbart og ukontrollerbart, en uro som utfordrer leseren til videre refleksjon. Det er nettopp disse litterære kvalitetene som gjør Ida Hegazi Høyer til årets verdige stipendvinner.

Om Bjørnsonstipendet: Stipendet tildeles en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til og som fortrinnsvis er i etableringsfasen. Stipendet er på kr 25.000 og blir delt ut av Bokhandlerforeningens administrerende direktør under åpningen av Bjørnsonfestivalen i Molde. Det er det litterære råd i Forfatterforeningen som utgjør juryen i samarbeid med Bjørnsonfestivalen og Bokhandlerforeningen.