Bokhandlerprisen til Lars Mytting

Lars Mytting. Foto: Julie Pike/Gyldendal

–Det er en bok som handler om det store, og det lille. Litteratur har den egenskapen at den kan ta oss med i tid og rom. Det er utvilsomt en av de bøkene som kommer til å bli mest lest det kommende året, sa kulturminister Thorhild Widvey, da hun delte ut prisen på Litteraturhuset i Oslo. – Lars Mytting er en forfatter som kombinerer bred kunnskap med et blikk for de fine nyansene i menneskelivet.

– Jeg fikk vite det litt på forhånd, men jeg kunne jo ikke si det til noen. Så jeg bare hoppet rundt og sa dumme ting til katten, sier Lars Mytting til Dagbladet. – Du sitter jo inne i fire år, med et nokså tåkete og uklart materiale. Så tar du det med ut i verden, og når du møter mange lesere som liker det, er det magisk. Det spesielle med Bokhandlerprisen, er at det er så mange som vurderer bøkene. De er som et boknorge i miniatyr, med folk fra alle smaksretninger og i alle aldere. Så dette er en kollossal hedersbevisning, sier Mytting, som ikke legger skjul på hvor glad han er for å få prisen. Dette er en glede jeg ikke har kjent siden jeg var en liten unge på julekvelden. Jeg kjenner det faktisk i kroppen, hvordan det sitrer i fingertuppene!

De øvrige nominerte var:

–    Anne B. Ragde, «Jeg har et teppe i tusen farger», Oktober
–    Carl Frode Tiller, «Innsirkling 3», Aschehoug
–    Frode Granhus, «Djevelanger», Schibsted
–    Jan-Erik Fjell, «Rovdyret», Juritzen
–    Jon Michelet, «En sjøens helt: Gullgutten», Oktober
–    Siri Pettersen, «Råta», Gyldendal
–    Tore Renberg, «Angrep fra alle kanter», Oktober
–    Trude Teige, «Jenta som sluttet å snakke», Aschehoug
–    Unni Lindell, «Brudekisten», Aschehoug

– Det er vanskelig å si noe om konkurrentene, jeg tenker heller på de mange gode forfatterne som har fått prisen før – og at det er veldig ærefullt å komme inn i den rekken der. Per Petterson og Levi Henriksen er forfattere som tidligere har vunnet, og som jeg setter veldig høyt. Det å se min boktittel sammen med deres, kommer jeg til å være stolt over til jeg blir senil, sier Mytting til VG.

Om romanen skriver forlaget:

En storslått familiehistorie spilt ut med de store dramatiske hendelsene i Europa på 1900-tallet som bakgrunn. Høsten 1971 blir et kjærestepar funnet omkommet i Frankrike, på en avstengt, skogbevokst slagmark fra første verdenskrig. Deres tre år gamle sønn Edvard er sporløst forsvunnet. Fire dager senere dukker han opp på et helt annet sted i Frankrike. Ingen vet hvor Edvard har vært, og han vokser opp på en fjellgård i Gudbrandsdalen sammen med sin tause bestefar. Hva gjorde foreldrene i det avstengte skogholtet, og var det en tilfeldighet at de tråkket på en gammel gassgranat fra krigens dager? Og hvem har, til bestefarens begravelse, sendt dem et praktstykke av en kiste, snekret i et treverk ingen har sett make til? Letingen etter svar fører 23 år gamle Edvard både til Shetland og tilbake til Frankrike, der han må grave seg inn i de mørkeste krokene i familiens fortid. En fortid som er tett vevd sammen med de store europeiske hendelsene fra forrige århundre, men også lidenskapen til en mestersnekker som søkte lykken i 30-tallets Paris."

Lars Mytting debuterte med romanen "Hestekrefter" i 2006. Den er oversatt til tysk, svensk, finsk og dansk. I 2010 kom "Vårofferet". Mytting har også utgitt verdenssuksessen "Hel ved", som  ble trykket i 180 000 eksemplarer og oversatt til en lang rekke språk.

Lars Mytting (1968) er født på Fåvang i Gudbrandsdalen.

– Nominasjonslisten bærer preg av en sterk bokhøst med kritikerroste utgivelser, sier Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen. Flere forfattere kunne blitt trukket frem i lyset. Bokhandlerne har stemt på 100 ulike nye, norske titler. Det vitner om et spennende mangfold og viser at bokhandlernes favoritter spenner vidt, fortsetter Stensen.

Bokhandlerne over hele landet har stemt frem sine favoritter blant årets bøker. I alt er det stemt på 100 ulike titler.

Tidligere vinnere:
1981 – Leif B. Lillegaard, for Mor