Cappelen Damm lanserer bokstrømming

uten_navn
Dermed tar Cappelen Damm opp konkurransen med den amerikanske nettbokhandelen Amazon, som nylig lanserte tjenesten Kindle Unlimited. Her kan lesere  strømme 600.000 boktitler for 9,99 dollar i måneden.

Fra før av tilbyr det norske selskapet Ereadz en strømmetjeneste av bøker, men de har ikke Cappelen Damm-bøker i sitt sortement. Her koster månedsabonnementene 69 og 99 kroner – avhengig av abonnementstype.

Strømming betyr at leserne får tilgang til et stort antall bøker – som kan leses på nettbrett, mobil og pc – men at bøkene ikke lastes ned til odel og eie. Man har tilgang så lenge man er abonnent.

Å abonnere på Cappelen Damms strømmetjeneste vil koste 169 kroner i måneden. Tilbudet omfatter over 20.000 titler – lydbøker og e-bøker – men bare bøker fra 2013 og eldre. Nye bøker i fastprisperioden er dermed ikke omfattet av tilbudet. Blant de 20.000 titlene finner vi norske, svenske og engelske bøker.

Forfatterforeningen hilser nytenkning og digital inovasjon velkommen, men har et skarpt fokus på breddelitteraturen og den enkelte forfatters kår:

– Det er positivt å få en ny abonnementstjeneste for norske bøker, sier DnF-leder Sigmund Løvåsen. – Kombinasjonen av lydbøker og e-bøker vil gjøre dette til en attraktiv tjeneste for norske lesere og boklyttere. Forfatterforeningen håper Cappelen Damm vil bruke denne tjenesten til å synliggjøre og markedsføre et større mangfold av bøker enn hva som blir gjort i vanlig nettbokhandel.

Løvåsen minner om at Forfatterforeningen og Forleggerforeningen allerede i fjor fremforhandlet avtaler for e-bøker i abonnementstjenester, men ikke for lydbøker.

– Vi regner med at dette blir en del av høstens lydbokforhandlinger, sier han. – Det er derfor vanskelig å si noe om hvordan den nye tjenesten vil slå ut økonomisk for forfatterne før nytt avtaleverk er på plass i 2015. For e-bøker i abonnementstjenester har vi et royaltygulv som vil si at vi aldri får mindre enn 15 kr hver gang mer enn 10 % av en bok blir lest. I avtalene Cappelen Damm har tilbudt forfatterne for lydbøker i tjenesten, ligger det ikke inne noe slikt gulv.

• Se den fremforhandlede avtalen om strømming under punktet "Last ned avtale/kontrakt om strømming": http://www.forfatterforeningen.no/e-bokavtaler

– Forfatterforeningen har bedt om et møte med Cappelen Damm for å få mer informasjon om fordelingen av abonnementsinntektene, sier Løvåsen. – Forfatternes inntekter vil være avhengig av hvor gode vilkår forlagene får i forhandlinger med Cappelen Damm. Vi vil sende ut informasjon til medlemmene om dette så snart vi vet mer.

Løvåsen understreker at forfatterne bør få minst like mye per leste/hørte bok i tjenesten som de får per solgte e-bok eller lydbok i dag.

Nyheten skulle egentlig blitt lansert med brask og bram i midten av august. Men et brev fra Cappelen Damm-sjef Tom Harald Jensen – der kulturministeren inviteres til «å kaste glans over lanseringsarrangementet» – ble snappet opp av Morgenbladet.

– Vi vil ikke komme med detaljer før tjenesten lanseres senere i august, sier Øisten Wahl, ansvarlig for prosjektet i Cappelen Damm, til avisen.

• Les Morgenbladets artikkel i sin helhet her: http://morgenbladet.no/boker/2014/forst_i_norge_med_bokstromming#.U9sp6_l_sSx

– Vi er i en prosess med forlagene, sier Wahl til NRK. – Så langt så har vi avtale med 20 forlag. Vi har alle de vesentlige, bortsett fra Aschehoug og Gyldendal.

– Vi synes ikke vilkårene i forretningsmodellen er gode nok for oss eller for forfattere, sier forlagsdirektør i Gyldendal Litteratur, Einar Ibenholt, til Dagens Næringsliv. Hvilke vilkår det er snakk om, vil han ikke utdype. Han sier det ikke er aktuelt for Gyldendal å opprette en egen strømmetjeneste. – Som forlag, nei, vi mener nok at det bør gjøres av aktører som ikke er forleggere, sier Ibenholt til DN.

Forlagsdirektør Kari J. Spjeldnæs i Aschehoug sier de ble kontaktet av Cappelen Damm om Storytel like før ferien og har hatt ett møte med dem. – Hvorvidt Aschehoug kommer til å inngå en avtale med Cappelen Damm om strømming er det for tidlig å si noe om, skriver hun til DN.

Flere fagfolk mediene har snakket med, er skeptiske til modellen. Cappelen Damms Øistein Wahl er optimist – selv om han mener at bokbransjen dilter etter musikkbransjen: – Trendene internasjonalt går i retning abonnementsmodellene, sier han til NRK. – Det er gode og kundevennlige modeller. Altså at brukeren får tilgang til en bank av bøker, musikk eller filmer med en gang. Netflix, Spotify og Wimp har gått litt foran her, sier han. – At Amazon satser på dette, sier jo det meste.

På NRKs spørsmål om det ikke er en risiko for at forfattere vil tjene mindre, svarer Wahl "nei, det kan jeg ikke se". – Det vi har gjort i denne modellen, er at vi har fulgt bokbransjens nåværende avlønningsmodell. Vi snakker om en bokkrone som blir fordelt på samme måte som i dag. I denne modellen er det en høyere andel til forfatteren enn det er på den fysiske boken, sier Wahl til NRK.

DnF-leder Sigmund Løvåsen vil vite mer om den detaljerte utregningen før han kan uttale seg. Et vesentlig spørsmål er hvor mye av abonnementsinntektene som går til forlaget, siden det er dette beløpet forfatters royalty beregnes ut fra.  – Cappelen Damms forhandlinger med Cappelen Damm bestemmer royaltyen til forfatterne som har gitt ut på Cappelen Damm, påpeker Løvåsen.

• Les mer hos NRK: http://www.nrk.no/kultur/cappelen-lanserer-spotify-for-boker-1.11858125