DnF: Forfatterne har krav på pengene sine – selv om Notabene går konkurs

Foto: Notabene

– Vår holdning er som følger: Det er kreditorene (forlagene) overfor konkursboet (Notabene) som risikerer redusert oppgjør, sier generalsekretær Mette Møller i Den norske Forfatterforening. – Forlagene kan bygge sine krav på sine avtaler med Notabene. Forfatterne har ikke avtaler med Notabene om utbetaling av royalty etter salg, ettersom det er forlagene som har levert bøkene til Notabene. Forfatterne har ”bare” avtaler med forlagene. Med mindre forfatterens forlag også går konkurs, har forfatteren krav på fullt oppgjør i henhold til Normalkontrakten, også dersom forlaget har måttet tåle redusert oppgjør fra Notabene-konkursen, sier Møller.

November og desember er de beste månedene i bokbransjen. Flere forlag spør hvorfor konkursen kom rett etter julesalget – og ikke tidligere i høst. Ingen av forlagene som leverte bøker til Notabene i denne perioden har fått oppgjør, skrev Dagens Næringsliv lørdag. Ifølge nettstedet Bok og samfunn har Forleggerforeningen nå engasjert advokat.

Forleggerforeningens direktør Kristenn Einarsson sier de har bestemt seg for en full gjennomgang av bestillingene Notabene har foretatt hos Forleggerforerningens medlemmer de to siste månedene. Foreningen anslår at medlemmene kan ha et krav mot Notabene-systemet på nærmere 50 millioner kroner.

Det er foreløpig uklart om Notabene kommer seg over kneika ved hjelp av nye eiere. Aftenposten antydet før helgen at Cappelen Damm, Gyldendal og Trygve Hegnar kunne være aktuelle som nye eiere. Men dette er rene spekulasjoner som ikke er bekreftet. Også kjedens største kreditor, DNB, håper på en rask løsning.