Flest kvinner låner e-bøker

Les Klassekampens reportasje i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20141210/ARTICLE/141219997/1007 E-bøker har vært tilgjengelig ved utvalgte biblioteker siden 2012. Prøveordningen er basert på en frivillig avtale i bokbransjen,…

Foto Jens Schott Knudsen
  • Les Klassekampens reportasje i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20141210/ARTICLE/141219997/1007

E-bøker har vært tilgjengelig ved utvalgte biblioteker siden 2012. Prøveordningen er basert på en frivillig avtale i bokbransjen, med lisenser innkjøpt av Norsk kulturråd og inkluderer i alt 35.000 e-bøker fra 20 forlag. E-bøkene er fordelt på 130 biblioteker og filialer over hele landet, og de kan lastes ned med egne apper til mobiltelefon og nettbrett.

Klassekampen skriver at tallene som viser kjønnsfordelingen i utlån av e-bøker framkommer i en foreløpig rapport om prøveordningen med e-bøker som er blitt gjennomført ved 130 bibliotek i over 50 kommuner over hele landet. Rapporten fra Institutt for medier og kommunikasjon i Oslo etterlater ingen tvil om hvilken gruppe som mest aktivt bruker bibliotekenes nye digitale tjenester:

To tredeler er kvinner, og den største gruppen er i siste halvdel av førtiårene.

Den samme tendensen gjenspeiles ved Deichmanske bibliotek som i landet for øvrig: Her er sju av ti e-boklesere kvinner, mens over halvparten befinner seg i aldersgruppen 40 til 66 år.