Forfattere i eksil på Litteraturhuset

litteraturhuset

Fengslede Forfatteres Komité (FFK) er den norske avdelingen av PEN Internationals Writers in Prison Committee (WiPC), og består av medlemmer fra Norsk PEN, Den norske Forfatterforening, Norsk Oversetterforening (NO), Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF).  FFK har tatt initiativ til en serie arrangementer på Litteraturhuset i Oslo, der de ønsker å presentere utenlandske forfattere som lever og arbeider i eksil i Norge, samt andre forfattere og ressurspersoner med særlig tilknytning til de ulike landene.

Først ut var Iran, et land hvor det fortsatt er svært store utfordringer knyttet til ytringsfrihet. DnFs iranske medlem Elyas Poorgholam lanserte ideen om forfatterkvelder for et par år siden, da han opplevde at det iranske forfattermiljøet i Norge manglet en arena hvor forfatterne kunne presentere sine tekster for et større publikum. DnFs internasjonale utvalg lanserte så denne tanken for FFK, som fikk økonomisk støtte av Fritt Ord, Norsk Forfattersentrum, Norsk PEN og de fire involverte skribentorganisasjonene til en serie arrangementer.

Generalsekretær i NOAS, Ann-Magrit Austenå, besøkte Iran i fjor høst, og formidlet i sin innledning hvordan hun opplever situasjonen for ytringsfriheten i landet nå. Konklusjonen er at det finnes både positive og negative tendenser. Mange har håpet på en forsiktig modernisering i forbindelse med atomavtalen landet har inngått med Vesten, men det konservative presteskapet har fortsatt stor makt, og tviholder på denne som best de kan.

Tre av forfatterne som opptrådte, Ardashir Esfandiari, Atta Jamali og Ismayl Ismaylzade, er poeter, mens Mahsa Nikan er barnebokforfatter. Prosaistene Soudabeh Alishahi og Elyas Poorgholam leste fra sin nye romaner. Det var også flotte innslag av iransk folkemusikk, formidlet av brødrene Parham og Puyan Salehi på dombak (tromme) og sehtar (strengeinstrument).

Man satte dessuten fokus på situasjonen til den iranske poeten Mahvash Sabet, som i 2008 ble idømt en fengselsstraff på 20 år for i sin skrift å ha utfordret det regjerende presteskapets sannheter. Er det noe diktatorer er redd for, så er det penner som stiller spørsmålstegn. Publikum og deltakere ble invitert til å signere et opprop til den iranske presidenten for å få henne løslatt.

Dato og land for neste arrangement er ennå ikke fastsatt, men vil bli kunngjort i god tid. Man tar sikte på å ha tre-fire temakvelder i året.

Mer informasjon om WiPC:

Og om Mahvash Sabet: