Forfatterforeningen krever bedre betaling fra Storytel

Les KKs artikkel i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20160630/ARTICLE/160639996 – Det er sterkt problematisk at Cappelen Damm kan godta dårlige vilkår fra sin egen tjeneste for…

fullsizerender_8
  • Les KKs artikkel i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20160630/ARTICLE/160639996

– Det er sterkt problematisk at Cappelen Damm kan godta dårlige vilkår fra sin egen tjeneste for på den måten å presse forfatternes royalty ned, mens de på den måten kan tjene mer som deleiere av Storytel, sier Sigmund Løvåsen til DnFs nettsted. – Det er jo helt opp til en tjeneste å sette abonnementspris, men da må de være villige til å ta den økonomiske risikoen uten at det går på bekostning av forfatternes inntekter.

I 2014 ble strømmetjenesten Storytel lansert i Norge. Nå har tjenesten 25.000 abonnenter. For 169 kroner i måneden får brukerne tilgang på over 30.000 lydbøker og ebøker. 97 prosent av konsumet er lydbøker. Salget av ebøker i Storytel  er i ferd med å stagnere.

Løvåsen mener at 169 kroner per måned er en lav pris for å få tilgang til nærmere 5000 norske lydbøker og ebøker.

– Vi er redd at dette på sikt vil svekke forfatternes og forlagenes inntekter. Det kan også føre til lavere betalingsvilje for andre formater og tjenester, sier han til Klassekampen.

– Vi ser at forfattere har mottatt under halvparten av hva de ville fått for en lydfil solgt gjennom vanlig netthandel. Og jeg frykter at Storytel på denne måten setter en standard for strømming av bøker i det norske markedet, påpeker Løvåsen i Klassekampen.

Han reagerer også på at det koster det samme å strømme bøker i Norge og Sverige, der både pris- og lønnsnivået er lavere enn i Norge.

Forfatterforeningen har innledet forhandlinger med Forleggerforeningen om en felles avtale for lydbøker i abonnementstjenester. Løvåsen håper et avtaleverk vil sikre forfatterne bedre betaling fra strømmetjenestene. Men noen løsning er ennå ikke i sikte, og det er stor avstand mellom partene.

Daglig leder i norske Storytel, Håkon Havik, er ikke enig i at 169 kroner i måneden er for lite.

– Jeg tror vi må se Løvåsens utspill i lys av at Forfatterforeningen nå sitter i forhandlinger med forlagene, sier Havik til Klassekampen. Han forsvarer prisnivået, men vil ellers ikke kommentere Løvåsens utspill.