Gledelig påskenyhet: Muharrem Erbey er løslatt

Burcin Erbey og barna hennes © Mette Karlsvik

Muharrem Erbey ble i januar innstilt til DnFs Ytringsfrihetspris 2013. Det var for sitt arbeid for menneskerettigheter og ytringsfrihet, og sitt øvrige virke som modig forfatter og samfunnsaktør i Tyrka. Han satt fortsatt i fengsel da han ble tildelt prisen, og bare hans kone kunne komme til Bristol under DnFs årsmøte, og prisutdeling, i mars i år. De har gjort meg til medlem av KCKs råd for internasjonale forbindelser og medlem av dens  juridiske kommisjon, som ikke har noen andre medlemmer. De har holdt meg fengslet i fem vintre, leste Burcin, på vegne av Muharrem.

Jeg skulle publisere disse bildene av kona og barna til det som jeg trodde var en fengslet Erbey, da den strålende nyheten kom fra menneskerettighetsarbeideren og forfatteren Eugene Schoulgin: Erbey ble løslatt natt til i går. Schoulgin vil komme tilbake til oss med flere informasjoner og kommentarer, men kan inntil videre melde om at Muharrem altså er fri, og at "Burcin er overlykkelig!".