Glimt fra digital Litterær salong

Litterær salong fra Litteraturhuset i Bergen fredag kveld ble et vellykket arrangement med appeller, debatter og personlige vitnesbyrd.

Foto: Olaug Nilssen og Unni Torgersen
Lykke Kristine Moen og Kristian Berg Jåtten sang duett.

Akkurat som i 2017 var det Olaug Nilssen som tok initiativ til Litterær salong i kjølvannet av debatten om seksuell trakassering i bokbransjen. Noen var til stede i Bergen, andre på Litteraturhuset i Oslo, andre medvirket hjemmefra via Zoom.

Litterær salong fra Litteraturhuset i Bergen ble strømmet digitalt.

Arrangør Olaug Nilssen innledet og ønsket alle velkommen – også de få som faktisk befant seg i Litteraturhuset. – Det er så deilig å se noen ekte fjes, som hun sa. Hun ble etterfulgt av Marta Breen, Tine-Jarmila Sir og Joanna Rzadowska, som delte sine innspill og vitnesbyrd. Deretter fulgte Arne Vestbø fra den faglitterære forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik fra DnF og Inga Moen Danielsen fra Tekstallianse med innlegg og appeller. I en panelsamtale, der lederne fra noen av bransjeorganisasjonene medvirket – Eystein Hanssen fra Forfatterforbundet, Heidi Austlid fra Forleggerforeningen og Tine Kjær i Cappelen Damm – la de fram og kommenterte tallene og veien videre. Sandra Lillebø ledet denne samtalen.

Etter samtalen sang Lykke Kristine Moen og Kristian Berg Jåtten duett.

Etter det musikalske innslaget medvirket fire forfattere via Zoom: Hanne Kristin Rohde, Birger Emanuelsen, Endre Lund Eriksen og Linn T. Sunne. På Litteraturhuset i Bergen leste Gry Strømme og Pedro Carmona-Alvarez fra egne verker. Via Zoom avsluttet Agnes Ravatn arrangementet. Ravatn skrev kronikken som førte til undersøkelsen. Hun var spesielt opptatt av varslingsrutinene og problemene ved å varsle.

Pedro Carmona-Alvarez

Arrangementet ble støttet av