Hun overtar Oktober i juli

Ingeri Engelstad. Foto fra Facebook

Engelstad er sjefredaktør i Oktober og overtar som forlagssjef 1. juli. Hun har studert litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo og ved Berkeley i California. Hun begynte i Pax, der hun var redaksjonsassistent, og fra 1999 har hun arbeidet i Oktober. Hun har vært redaktør for flere kjente forfattere, som Dag Solstad, Hanne Ørstavik og Per Petterson.

– Hva skiller Oktober fra andre norske forlag?

– Oktober er det eneste forlaget i Norge som lever av å utgi kvalitetslitteratur, vi har ingen andre bein å stå på.  Vi er blitt det ledende forlaget for norsk skjønnlitteratur, og har med det vist at det lønner seg å satse på kvalitet. Jeg syns det gir grunn for optimisme at vi har lyktes med denne dristige strategien.

– Hvordan vil Oktobers forfattere (og lesere) med tiden merke at du har overtatt Oktober?

– Vi skal fortsette å utgi veldig gode bøker, og leve av det. Oktobers prosjekt handler om å skape et rom rundt forfatteren som gir mulighet for litterære frihet. "Alle våre menneskelige og økonomiske ressurser skal brukes på forfatterne," skrev Geir Berdahl i forbindelse med 25-årsjubileet, og sånn skal det fortsatt være.

– Hva er det beste med norsk litteratur nå i 2015?

– Norsk litteratur er i dag utrolig vital og mangfoldig, med sterke og tydelige stemmer i forskjellige generasjoner og forskjellige sjangre. Vi har utviklet et system med veldig gode støtteordninger, og det har båret frukter. Norske forfatterskap markerer seg også internasjonalt. I Sverige og Danmark snakker de om en gullalder i norsk litteratur. Og da den amerikanske litteraturkritikeren James Wood laget en liste for The New Yorker over de seks beste bøkene i 2014, var to av de seks forfatterne han trakk fram norske.

– … og det verste?

– Jeg er ikke så interessert i den måten å se på litteraturen. Først og fremst syns jeg at norsk litteratur holder et veldig høyt nivå. Ikke alt er til enhver tid like godt, men sånn må det nødvendigvis være.

– Er bokbransjen blitt for kommersiell?

– Jeg tror forleggere til nesten enhver tid har kommet med hjertesukk fordi det oppleves som bransjen utvikler seg i en retning som er for kommersiell. Men vi i Oktober har gang på gang opplevd at sterke og tydelige forfatterskap når ut til mange lesere, med bøker som vi ikke tenkte på som opplagte bestselgere da de ble antatt. Det kommersielle er én tendens, samtidig syns jeg det ser ut til at den økte kommersialiseringen har fått sitt motsvar i et sug etter en helt annen type litteratur, utfordrende og dristig litteratur som berører noe eksistensielt.

—

Styreleder i Oktober, Mads Nygaard, sier til BOK365.no at de har valgt en sterk og dyktig kvinne som er svært godt kvalifisert til oppgaven både i kraft av sine menneskelige egenskaper og sine spesifikke kunnskaper innen feltet. – Hun har dessuten stor litterær innsikt, og vi er heldige som har fått tilby henne stillingen, sier styrelederen. – Forlaget Oktober er et høyt profilert og vel ansett forlag og det ligger i sakens natur at når en slik lederjobb blir ledig, så er det mange som godt kunne tenke seg jobben. Jeg føler at vi har vært heldige som har hatt en rekke kvalifiserte mennesker i betrakting, men jeg er sikker på at vi har valgt den rette, sier Mads Nygaard til bok365.no.