Korona: Minst 60 bokhandler må stenge

31 ARK-butikker og 27 Norli-butikker må korona-stenge, melder bok365. Kjedetoppene minner om at bøker kan bestilles på nett.

Nedstengningen i de ti Østlandskommunene får også konsekvenser for norsk bokhandel: Totalt 60 butikker i ARK- og Norli-kjedene må stenge fra i dag. I tillegg kommer Akademika-butikker, Fri Bokhandel-butikker, og andre uavhengige bokhandler i de aktuelle kommunene.

Kjedetoppene stoler på myndighetenes vurderinger. – 29 butikker må stenge i dag, forteller kjededirektør John Thomasgaard i Norli. Også ARK er berørt: – Totalt 31 butikker totalt i ARK er rammet av nedstengningen, forteller konstituert kjededirektør Kine Søby.

I noen land, eksempelvis Tyskland, har bokhandel blitt definert som «kritisk virksomhet» sammen med blant annet apotek og dagligvare. Enn så lenge har ikke Solberg-regjeringen lagt seg i samme spor.

– Dersom regjeringen hadde vurdert det slik at bokhandel skulle være et unntak så hadde vi åpnet. Vi forholder oss til regjeringens retningslinjer og stoler på deres vurderinger, sier Kine Søby. Også John Thomasgaard har tillit til vurderingene som gjøres: – Det er klart vi slutter opp om de tiltakene som er nødvendig. Alt er uansett tilgjengelig på nett.