Kriznik i radiodebatt med Ekeberg fra Norske forfattere

HØR DEBATTEN HER: https://radio.nrk.no/serie/nyhetslunsj/NPUB44025017/15-12-2017#t=00h00m00s Spol deg 22 minutter og ti sekunder inn i sendingen for å høre debatten. LES MER OM FORENINGEN «NORSKE FORFATTERE» HER: http://www.forfatterforeningen.no/artikkel/misnoye-med-dnfs-inntakspraksis-ny-forfatterforening-er-i-emning#.WjUPad_iaUk…

heidi_marie_kriznik_jan_ove_ekeberg

NRK inviterte til debatt etter at det før helgen ble kjent at en gruppe norske forfattere som står utenfor DnF nå ønsker å stifte sin egen fagforening med mindre strenge opptakskrav enn DnF. Et sted mellom 50 og 100 forfattere har engasjert seg i planene om en ny forening.

Forfatter Jan Ove Ekeberg, for tiden på bokmesse i Bulgaria, fremholdt i debatten at det er en rettighet i vår tid at alle må få organisere seg, også forfattere.

– Det er ikke mulig i Norge i dag, sa Ekeberg i debatten. – Den norske Forfatterforening er lukket, det er uklare søknadskriterier, du blir vurdert av et råd [Det litterære Råd] og så slipper du inn – eller så slipper du ikke inn. Og det er etter min mening ingen fagforening. Så vi ønsker å danne en fagforening sånn at alle norske forfattere, uavhengig av sjanger, og uten noen form for, skal vi si prøving av kvalitet, kan få anledning til å organisere seg.

Heidi Marie Kriznik svarte bl.a. at «fagforeningsdelen i meg sier at de burde ha vært hos oss».

– Men så er jo en del av bildet at Den norske Forfatterforening er et laug med opptakskriterier, fortsatte hun. – Og de er formulert sånn at du må ha skrevet to bøker hvorav én av litterær kvalitet. Tidligere var det to bøker av litterær kvalitet, nå har vi myka opp til én bok av litterær kvalitet. Og det er jo også sånn at mange andre fagforeninger har opptakskrav – du må være ingeniør for å være med i fagforeningen for ingeniører, og det er jo også sånn at kunstnerforeningen har opptakskrav, fremholdt Kriznik.

• TRYKK PÅ LENKEN ØVERST I SAKEN FOR Å HØRE DEBATTEN I SIN HELHET!

Jan Ove Ekeberg, én av initativtakere til Norske forfattere, har 35 års bakgrunn som journalist, programleder i tv og er nå fulltidsforfatter. Han har vært åpen om at han for noen år siden fikk sin søknad om medlemskap i DnF avvist. I tillegg til tre syngespill, seks biografier og tre barnebøker har han skrevet fem romaner – de fleste av dem fra vikingtiden – som er utgitt av Gyldendal og Juritzen. Hans nyeste roman, Den siste vikingkongen, fikk terningkast 6 i Dagbladet.

Heidi Marie Kriznik er, som kjent, leder i Den norske Forfatterforening. Hun debuterte i 2002 med romanen Applaus, som hun fikk Tarjei Vesaas’ debutantpris for. Hun har senere skrevet to romaner og en sakprosabok.