Kunstner-oppropet: Skuffet over tausheten til Raja og Mæland

Kunstnerorganisasjonene er skuffet over mangelen på respons fra justisminister Monica Mæland og kulturminister Abid Raja på organisasjonenes felles opprop om at alle kunstnere som besøker Norge skal kjenne seg trygge.

Oppropet kom i stand etter at Dagbladet avslørte at personell fra den saudiarabiske ambassaden i Oslo møtte opp på Bergen Internasjonale Litteraturfestival for å true en saudiarabisk kunstner til taushet.

Slik lyder oppropet:

«Kjære statsråd Monica Mæland og statsråd Abid Q. Raja

Nylig ble det kjent at en saudiarabisk kunstner som sto på programmet til LitFestBergen – Bergen Internasjonale Litteraturfestival – i 2019 var blitt utsatt for trusler.

Representanter for det saudiarabiske regimet oppsøkte kunstneren på hotellet og truet kunstneren til å trekke seg fra deltakelse på festivalen.

Vi ber justisminister Monica Mæland og kulturminister Abid Raja forsikre oss om at denne kunstneren nå er trygg og i sikre omgivelser.

Videre ber vi statsrådene om å fordømme fremmede makters virksomhet på norsk jord som søker å undergrave, nøytralisere eller eliminere politisk opposisjon og kunst.

Vi ber statsrådene sikre at alle kunstnere som besøker Norge kan kjenne seg trygge. Spesielt er det viktig at regimekritikere skal kunne besøke Norge og møte et norsk publikum uten å frykte for sin egen sikkerhet.»

Verken Mæland eller Raja svarer på oppfordringen fra Kultur-Norge, melder Dagbladet.

– Saken dreier seg om utenlandske diplomaters opptreden i Norge, et felt UD har ansvaret for. Derfor må henvendelsen rettes dit, til tross for at oppropet ikke er rettet til utenriksministeren, svarer pressevakta i Justisdepartementet i en e-post til Dagbladet.

Pressevakta i Kulturdepartementet svarer med akkurat samme ordlyd.

Svarene fra statsrådene skuffer initiativtakerne til oppropet.

Heidi Marie Kriznik er kritisk til at Mæland og Raja ikke ønsker å komme oppropet i møte:

– Det undrer meg at de ikke kan si noe, og hvis de mener det er utenriksministeren som bør svare, ville det vært hyggelig om statsrådene fulgte opp vårt opprop ved å snakke med utenriksministeren. Men uansett mener jeg at justisministeren og kulturministeren bør kunne fordømme det som skjedde på litteraturfestivalen i Bergen og altså fordømme virksomhet på norsk jord som forsøker å eliminere politisk opposisjon og kunst, skriver Heidi Marie Kriznik i en e-post til Dagbladet.

– Jeg er skuffet, og jeg syns det er veldig, veldig skummelt hvis det er slik at våre gjester eller inviterte deltakere på konferanser ikke kan føle seg trygge i vårt land, sier generalsekretær i Norsk PEN, Hege Newth, til Dagbladet.

Newth syns det er merkelig at statsrådene bare spiller ballen over til Utenriksdepartementet siden ambassadepersonell er involvert.

– Vi et stort demokratisk og menneskerettslig problem i Norge hvis vi ikke kan garantere for at kunstnere får være trygge i Norge. Det gjelder også for kunstnere fra andre land som befinner seg her, sier Newth.

Initiativet kom fra Den Norske Forfatterforening, Norsk PEN og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Bak oppropet sto:

Den norske Forfatterforening
Dramatikerforbundet
Forfatterforbundet
Kritikerlaget
Litteraturhuset i Bergen
Litteraturhuset, Fredrikstad
Litteraturhus Lillehammer
Litteraturhuset i Skien
Litteraturhuset i Trondheim
Nettverk for norske litteraturfestivaler
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening