Kunstnerorganisasjonene vil ha kulturråd i Brussel

Aktører i Kultur-Norge mener regjeringen må være til stede når EU reformerer opphavsretten.  – Det forbauser meg at norske myndigheter ikke ser seg tjent med…

fullsizerender_2

– Det forbauser meg at norske myndigheter ikke ser seg tjent med å ha en offisiell representant som kan forsvare de norske ordningene på kulturfeltet, sier Olav Stokkmo i den internasjonale rettighetsorganisasjonen IFRRO til Klassekampen. IFRRO har som oppgave å representere forfatter-, bildekunst-, komponist- og utgiverorganisasjoner fra hele verden i EU-hovedstaden.

Mette Møller, generalsekretær i Den norske Forfatterforening, mener Kulturdepartementet burde sende en ambassaderåd med spesielt ansvar for kultur til Brussel.

– Det ville styrket våre medlemmers sak om Norge hadde en representant som kunne følge utviklingen i EU. Det er viktig blant annet for å verne norske særordninger innenfor opphavsretten, sier hun til KK.

Les KKs sak i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20160418/ARTICLE/160419963