Mads Wiel Nygaards legat til Maria Kjos Fonn – debutantpris til Silje Ulstein

Mads Wiel Nygaards legat er tildelt Maria Kjos Fonn. Samtidig ble Aschehougs debutantpris tildelt Silje Ulstein

Maria Kjos Fonn. Foto: Oda Berby

– Hun har blitt et viktig talerør for sin generasjon – og skriver slående godt, rått og direkte om sykdom, rus, overgrep og utenforskap, sier forlegger Mads Nygaard om Maria Kjos Fonn.

Les om legatet her.

– Jeg er utrolig glad for dette legatet, sier Maria Kjos Fonn. – Det er en stor anerkjennelse, ikke bare for hva jeg har skrevet hittil, men også en tro på hva jeg kan få til videre. Pengene vil også frigjøre tid til å skrive mer. Jeg er takknemlig, og føler et mildt forventningspress, sier Kjos Fonn.

Maria Kjos Fonn  (f. 1990) debuterte med novellesamlingen Dette har jeg aldri fortalt til noen i 2014. Debutnovellene fikk svært god mottakelse og er skrevet med tempo og presisjon, og en god porsjon vidd og mørk humor. Samlingen tegner skarpe portretter av enkeltmenneskers frykt, desperasjon, raseri og utenforskap. Det ligger som et underliggende premiss i novellene, at de som fortjener vår sympati minst, ofte er de som trenger den mest. Hver novelle inneholder et knyttneveslag og fortsetter å utfordre og overraske etter endt lesning. En særlig sterk og god debut, blant annet skrev Dagens Næringsliv: «Maria Kjos Fonn klinker til med rå noveller og svart humor fra en ny generasjon. (…) Hun står frem som et fortellertalent.» Samlingen var nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris.

Kinderwhore fra 2018 er en rå og nådeløs oppvekstroman. Den fikk bemerkelsesverdige gode kritikker og ble nominert til både Brageprisen og P2-lytternes romanpris. Denne romanen går ikke stille i dørene, tittelen i seg selv roper på oppmerksomhet og innholdet ber om å bli debattert. Et begrep som «normal barndom og ungdom» kan vi legge til side i denne romanen. Ingenting er konformt eller alminnelig i hovedpersonen Charlottes liv. For henne handler livet om å bygge forsvarsmekanismer og angrepsmekanismer sterke nok til å fikse å leve med smerter, traumer og et knust selvbilde og kroppsbilde. Interessen for boka var stor. VG brøt sperrefristen og anmeldte boka en uke før lansering med ingressen: «Mange har skrevet godt om at det er forjævlig å være ung. Men få har gjort det bedre enn Maria Kjos Fonn.»

I 2020 kom Heroin chic og ble utropt til bokhøstens sterkeste leseropplevelse i DN, kalt «Et mørkt mesterverk om rus» i Adresseavisen og «helt unik» i VG. Boka er også nominert til P2-lytternes romanpris og NATT & DAGs Osloprisen, Årets Beste Litteratur.

Heroin chic treffer der det gjør vondest med fortellingen om en ung, ulykkelig og desperat jente. For Elise hjelper det ikke å være pen, talentfull og fra en ressurssterk familie. Hun klarer uansett ikke å slutte fred verken med seg selv eller de andre. Hun trekkes mot det som ødelegger. Tidlig i tenårene kaster hun seg inn i en selvdestruktiv, nedadgående spiral. Først slutter hun å spise, så begynner hun å ruse seg – og stopper ikke med det. Hun leter ikke etter kortvarig lykke, men langvarig nummenhet og glemsel. I sitt blinde behov etter rus, finnes ikke hensyntagen, morens forsøk på å hjelpe Elise er like hjerteskjærende som håpløse. Men til tross for mørket Elise befinner seg i, er fortellingen om henne lysende, den er skrevet med energi, høyt tempo og en god porsjon galgenhumor. En vakker, rå og kompromissløs roman som kan få leseren til å miste pusten – i hvert fall et øyeblikk.

Aschehoug har gleden av å tildele Maria Kjos Fonn til Mads Wiel Nygaards legat.

Mads Wiel Nygaards legat er en skjønnlitterær pris som utdeles årlig av forlaget Aschehoug. Prisen skal være en anerkjennelse av et kvalifisert forfatterskap, og utdeles etter innstilling fra forlagets redaksjon og ledelse.

Silje O. Ulstein. Foto: Oda Berby

Aschehougs debutantpris til Silje Ulstein

– Årets debutantpris går til en mørk, sanselig og til tider svært ubehagelig roman som kombinerer den psykologiske thrilleren med politiromanen, sier forlegger Mads Nygaard. Aschehougs debutantstipend 2020 går til Silje O. Ulsteins krimdebut Krypdyrmemoarer (2020).

Les om debutantprisen her.

– Jeg er svært rørt og takknemlig for å motta Aschehougs debutantstipend 2020. Og som vanlig når jeg er rørt, så fikk jeg knapt frem et ord da Mads Nygaard ringte meg i forbindelse med prisen, sier en glad Silje O. Ulstein. – Det betyr selvfølgelig veldig mye å få en slik pris. Den er allerede kommet opp over skrivebordet, og skal få henge der som en påminnelse om at kloke mennesker mener at jeg har tenkt godt før, og har tro på at jeg vil tenke godt igjen. Det er enormt oppmuntrende. Du verden så gjevt dette er. Tusen takk!

Silje Osnes Ulstein debuterte i august 2020 med Krypdyrmemoarer. Ulsteins bok ble møtt av et tilnærmet samstemt kritikerkorps. Dagbladets Katrine Judit Urke kaller den «uutholdelig spennende», og forteller at hun sliter med å legge boken fra seg og gir den terningkast 6. Adresseavisens Ole Jacob Hoel mener det er den beste norske krimdebuten på mange år.

Til tross for at dette er Ulsteins første bok, fremviser hun en imponerende fortellermessig modenhet, noe det omfattende nettverket av kryssende handlingstråder vitner om. Teksten byr på en interessant form for flettverksnarrasjon når fire romanpersoner forteller sine historier, som sakte, men sikkert, møtes og blandes sammen. De fire fortellerne som romanen presenterer oss for knyttes sammen av én felles hendelse: bortføringen av en 11 år gammel jente.

Rettighetene til utlandet er allerede solgt til store språkområder som engelsk, tysk og fransk. I tillegg til dette er rettighetene solgt til ytterligere åtte land.

Vi har forventninger til hennes forfatterskap i årene som kommer!

Aschehougs debutantstipend en skjønnlitterær pris som utdeles årlig etter innstilling fra forlaget.