#MeToo-undersøkelsen: «Det er flere saker»

– Jeg kan ikke si noe om sakene, annet enn at det er flere saker. Det sier Forleggerforeningens direktør Heidi Austlid til bok365 etter at bransjeorganisasjonens store undersøkelse nå er sendt inn.

I samarbeid med flere bransjeorganisasjoner har Forleggerforeningen i ukene opp mot jul sendt ut et spørreskjema om seksuell trakassering.

Fredag utløp fristen for skjema-innsending til bokbransjens store metoo-undersøkelse. Nå starter Forleggerforeningen sitt arbeid. Et av tiltakene, er å sende lederne tilbake på skolebenken.

Austlid bekrefter at det er «flere saker».

– Vi kjenner i dag ikke omfanget, men det tegner seg et tydelig bilde på manglende systematisk arbeid med å forebygge og håndtere slike hendelser, sier Austlid til bok365.

– Saker skal primært håndteres lokalt. Så vet vi at ikke alle har gode varslingsrutiner på plass. Derfor skal vi heve kompetansen hos våre medlemmer og sørge for at det er solide rutiner i bransjen. I dag finnes ingen felles varslingstjeneste, men Forleggerforeningen håndterer henvendelsene vi får. Vi har en forpliktelse og et ønske om å skape mangfold og bredde i litteraturen og bygge opp nye forfattertalenter. Det krever at forfattere og forlagsansatte har trygge rammer å virke i, og at vi har en kultur som ivaretar alle, sier Austlid.

Les saken i sin helhet her.

Les om DnF og seksuell trakassering her.