NRK har sagt opp avtale med forfatterne: Lederen bekymret

© Espen Tollefsen

DnF støttet poesiaksjonen som ble gjennomført utenfor Marienlyst onsdag denne uken. Aksjonen hadde sin bakgrunn i at NRK legger ned Diktafon, et ukentlig, halvtimes program hvor lyrikere leser opp dikt og får fortelle om de. Dagsavisens Bernt Erik Pedersen intervjuet lederen, Kriznik, i forbindelse med sin dekning av hendelsen.

– «Diktafon» har vært det programmet som virkelig formidler lyrikk på en grundig og ordentlig måte. Det er et program som trengs i vår tid, sa Kriznik til Pedersen, som i det videre stiller spørsmål ved eventuelle koplinger til nedleggelsen av programmet og forfatternes honoraravtale med NRK: En avtale med Norsk Forfatterforening og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere inngått i 2007 gjør at forfattere som leser opp i NRK har fått et standardhonorar på 5.162 kroner for innlesning av verk på inntil en halvtime, oppjustert til 5.924 kroner i fjor.

Fra 1. juli har NRK sagt opp avtalen, opplyser Forfatterforeningen. Både «Diktafon» og «Verd å lese» legges ned i løpet av juni.

– Det er et påfallende at dette skjer samtidig med at avtalen er sagt opp, sier Forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik.

– NRK har ikke tatt initiativ til å forhandle noen ny avtale. Vi har etterlyst en dato, NRK har sagt at de vil ta kontakt i god tid før avtalens utløp, men nå går det mot slutten av mai. Jeg er bekymret. Det er viktig at forfattere blir honorert for jobben de gjør, sier Kriznik.

Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel, sier til Dagsavisen at nedleggelsen ikke handler om at lyrikk skal bort fra sendingene deres. Samtidig blir det offentliggjort at den store litteratursatsingen i P2 i sommer blir på sakprosa, med timeslange program viet ti sjangre innenfor sakprosaen.