Priser til Kurt Aust og Demian Vitanza

2 x

Den erfarne Kurt Aust og debutanten Demian Vitanza ble i dag hedret med Aschehoug-priser. Kurt Aust er tildelt Mads Wiel Nygaards legat, mens Demian Vitanza fikk Aschehougs debutantstipend.

Mads Wiel Nygaards legat er tildelt Kurt Aust. Prisen er en anerkjennelse av et kvalifisert forfatterskap, og skal være en oppmuntring og inspirasjon i det videre arbeidet. Den tildeles etter innstilling fra forlagets redaksjon for norsk skjønnlitteratur og forlagets ledelse.
Legatet er på kr 50 000,-. Kurt Aust (1955) er født og oppvokst i Danmark, men har bodd i Vestfold siden 1982. Aust fikk Aschehougs debutantstipend for sin kritikerroste debutroman «Vredens dag» (1999), en historisk kriminalroman med handling fra 1700-tallets Danmark-Norge og med den danske professoren Thomas av Boueberge og hans norske assistent Petter Hortten i hovedrollene. Om dem handler også «Den tredje sannhet» (2001), «Hjemsøkt» (2003) – som Kurt Aust fikk både Rivertonprisen og Glassnøkkelen for – «Kongefrykt» (2004) og «Når døde hvisker» (2011). I disse bøkene er krimintrigen elegant vevet inn i det historisk-politiske bakteppet, og bøkene viser oss tidens mennesker og formidler de tanker og ideer som da rådet i Norden og Europa. «De usynlige brødre» (2006) er også en kriminalroman, men den foregår i vår tid. Og her viser forfatteren sin kunnskap om koder og tallenes uendelige muligheter. Boken fikk en svært god mottakelse og ble solgt for utgivelse til mange land, blant andre Tyskland, Nederland, Spania og Frankrike. I 2008 kom Aust med romanen «Kaos og Øyeblikkets renhet».

Aschehougs debutantstipend er tildelt Demian Vitanza. Stipendiet går til en norsk skjønnlitterær debutant etter innstilling fra forlagets redaksjon for norsk skjønnlitteratur og forlagets ledelse. Prisen er på kr 30 000,-. Marco Demian Vitanza (f. 1983) er halvt italiensk, han har vokst opp i Halden, har en master fra London School of Economics og har gått på Aschehougs dramaskole. Eller som han selv liker å si: Marco Demian Vitanza er en ansamling mennesker som bor i samme kropp. «Urak» er deres første bok. Vitanza debuterte med «Urak» – en kritikerrost roman om det uvisse, om tvil og om uro. I tre ulike fortellinger må hovedpersonene forholde seg til hendelser de ikke vet om er minne eller innbilning. Romanen følger personene gjennom dette universet av uvisshet, halvveis inne i sine glemselsprosjekter, hvor språket er preget av redselen for å fullføre tanker og setninger, av frykt for hva som kan røpes.