Publikumsrekord på Krimfestivalen

knut_og_jorn_krimfestivalen_2017

– Så å si alle programmer var smekkfulle, sier festivalsjef Knut Gørvell i Cappelen Damm. Han registrerte at folk sto i kø utenfor noen av de mest populære programpostene. Da sønnen til narkobanditten Pablo Escobar var på scenen – Juan Pablo Escobar - var det også smekkfullt i tilstøtende saler med videooverføring.

– Publikumsrekord, et rekordstort antall forfattere, rekorddekning i media og kriminelt god stemning! fastslår festivalesjefen. – Det er en helt unik stemning på Krimfestivalen der forfatterne er rause med hverandre og publikum stortrives. Personlig likte jeg jo den svenske krimdronningens Tove Alsterdals konklusjon: Den trävligste krimfestivalen i Norden, nei i verden.

– Noen personlige høydepunkter?

– Festkveldene ble de høydepunktene vi hadde håpet på og så var det enormt gøy med True Crime-innslagene på lørdag med festivalforfatteren Jørn Lier Horst om egne politisaker som har inspirert forfatterskapet, Chris Tvedt om livet som advokat og forfatter, og Juan Pablo Escobar om faren Pablo Escobar.

– Noen innvender at den populære krimmen ikke trenger sin egen festival?

– Det er bare tull og tøys, alt som kan fremme lesning er fantastisk bra. Krimfestivalen lykkes med å bedre kontakten mellom forfatterne og leserne, og det jobber forlagene med i forhold til alle sjangere.

– Dere arrangerer jo også lyrikkfestival – hva vil du si er forskjellen utover det tematiske?

– Samme år som vi startet Krimfestivalen i 2012, lagde vi i Cappelen Damm Poesifest for å bruke mange av de samme kommersielle grepene overfor poesi. Det har vi lyktes meget bra med. Her i Cappelen Damm-huset er det rundt 250 litterære arrangement i året overfor en enorm bredde av bøker. Vi ønsker å være et lokomotiv for å bedre kontakten mellom forfatterne og leserne, og ett sentralt element er altså Krimfestivalen.

– Blir det Krimfestivalen i 2018?

– Ja, Krimfestivalen er kommet for å bli – neste år enda bedre.

•  Se billedkavalkade fra festivalen her: https://www.forlagsliv.no/krim/2017/03/12/krimfestivalen-i-bilder/

Årets festivalforfatter var Jørn Lier Horst. I sin innledningsprolog stilte han selv spørsmålet: Hvorfor leser vi krim?

Han svarer:

– Verden er jo grusom nok som den er, så hvorfor skal vi lese enda mer om all elendighet som finnes? Og til og med feire det med en egen festival? Jeg tenker at det er nettopp derfor. Å lese handler om å forstå. Krimlitteraturen gir oss en mulighet til å begripe det ubegripelige. Vi slipper til på steder som normalt er lukket for oss; vi slipper til bak politisperringene, vi får innsikt i offerets frykt og i forbryterens tanker. Kriminalromanen er et åpent vindu ut mot det utrygge og usikre, hvor vi får mulighet til å komme tett på mennesker og forbrytelser som vi ellers raskest mulig ville trukket oss unna. Vi gis en mulighet til å forstå kriminalitet og andre avvik. Kriminalromanen bevisstgjør oss, gir oss kunnskap og oversikt, skriver Jørn Lier Horst i sin prolog.

• Les prologen i sin helhet her: http://www.rivertonklubben.no/2017/03/10/jorn-lier-horst-nodvendigheten-av-krim/

Er gullalderen i norsk krim over? spør Hans H. Skei – litteraturprofessor, tidligere president i Rivertonklubben og leder i juryen for Rivertonprisen – i en oversikt som ble presentert på Krimfestivalen.

•  Les Skeis gjennomgang i sin helhet her: http://www.rivertonklubben.no/2017/03/10/norsk-krim-i-2016-gullalderen-over/