– Spennende med alle lagene i en tekst

Mari Tveita Stagrim ble født i 1989, er fra Nesodden og bor i Oslo. Hun debuterte i 2015 med Alle nyanser av sinne. Mari begynte…

mari_tveita_stagrim

Mari begynte på forfatterstudiet i Bø rett etter videregående. – Det var et viktig år for meg, sier hun. – Å bruke et år på å lese og fordype seg i skriving – med støtte fra Lånekassen – var avgjørende for veien videre, blant annet var det der jeg traff Victoria Kielland som jeg senere startet mikroforlaget A.K.R.O.N.Y.M. med. Mellom 2010 og 2012 produserte A.K.R.O.N.Y.M. åtte utgivelser, alle med mer enn én forfatter, strenge tidsfrister og effektivt arbeid. Det har vært givende å jobbe så tett sammen med noen om tekst, og jeg tror jeg har utviklet meg gjennom arbeidet med A.K.R.O.N.Y.M..

Etter Bø har Mari Tveita Stagrim studert litteraturvitenskap og psykologi. Ved siden av skriving og studier har hun hele tiden jobbet i helsevesenet.

– Det å arbeide og studere samtidig som å skrive er bra for meg, sier hun, det gir meg nye impulser og inspirasjon. Samtidig er det vanskelig å gjøre alt på en gang. Jeg har hele tiden et ønske om å lese og skrive mer, og jeg skulle ønske jeg turte å satse på å skrive fulltid, men jeg har innsett at økonomisk stabilitet har vært så viktig for meg at det har vært vanskelig å skrive uten. Det gjelder å prioritere hele tiden for å få det til å gå rundt, sånn at både tida og økonomien strekker til.

– Hva er du mest opptatt av i ditt forfatterskap?

– Oi, det er så mye, og det skifter nesten hele tida. Stort sett arbeider jeg på flere nivåer. Noe av det som er spennende med å skrive er alle lagene man kan skrive i én tekst – jeg er stort sett alltid opptatt av både individ- og systemiske tematikker samtidig. Jeg ønsker å vende blikket både innover og utover, og får hele tiden nye ideer om hva jeg vil og bør skrive om. Jeg har stort sett perioder der jeg er helt besatt av for eksempel en teori eller et fagområde, og da vil jeg bare skrive om det, men ofte synes jeg tekstene blir best når jeg roer ned teori, og nærmer meg det følsomme sammen med det intellektuelle.

– Hva liker du selv å lese?

– Nå for tiden leser mye norsk samtidslitteratur, jeg er så utrolig glad for innkjøpsordningen og bredden jeg tror den tilfører norsk litteratur. Jeg leser ellers en del dansk og svensk samtidslitteratur. En periode jobbet jeg i bokhandel, men jeg har aldri vært så blakk som da, ikke en gang barnebøkene klarte jeg å holde meg unna, der er det også utrolig mye bra!

– Hva er ditt inntrykk av DnF? Hvorfor valgte du å søke?

– Jeg har inntrykk av at DnF er en stolt forening som jobber hardt for medlemmene sine, og som er av stor betydning for dem. Særlig i de siste årenes politiske tider trenger norske kunstnere sterke foreninger som kan tale vår sak og passe på at rettigheter blir overholdt og videreført. Jeg må si jeg er bekymret for fremtiden, men også takknemlig for arbeidet DnF har lagt ned. Jeg ser med skrekk mot Sverige og systemet der.

– Kan du si noen ord om din skriveprosess?

– I perioder skriver jeg spontant og planløst, overalt, på bussen, på forelesning, i senga. I de periodene kommer materialet i en strøm. I andre perioden arbeider jeg mer med å strukturere – setter sammen, slette, og legge til. Da distanserer jeg meg fra teksten, leser om og om igjen, får andre til å lese, vrir og vender på setningene, på tankene, på følelsene, blir en håndverker. Det er dette jeg driver mest med som forfatter, og i denne perioden er det slunkent med romantikk, det er først og fremst hardt arbeid.

Bøker

Alle nyanser av sinne. Fortellinger, 2015