Ti nominasjoner til Bokhandlerprisen

Anne B. Ragde, «Alltid tilgivelse», Oktober Ellen Vahr, «Gaven», Aschehoug Frode Grytten, «Menn som ingen treng», Oktober Helene Uri, «Hålke», Gyldendal Iben Akerlie, «Lars er…

trine_stensen_adm_dir_bokhandlerforeningen

Anne B. Ragde, «Alltid tilgivelse», Oktober
Ellen Vahr, «Gaven», Aschehoug
Frode Grytten, «Menn som ingen treng», Oktober
Helene Uri, «Hålke», Gyldendal
Iben Akerlie, «Lars er LOL», Aschehoug
Jan-Erik Fjell, «Lykkejegeren», Juritzen
Jørgen Jæger, «Fortielsen», Juritzen
Ketil Bjørnstad, «Verdens som var min. Syttitallet», Aschehoug
Tore Renberg, «Du er så lys», Oktober
Vigdis Hjorth, «Arv og miljø», Cappelen Damm

– Dette er bokhandelens favoritter! Det er mange etablerte forfattere på årets liste, men også noen nye stemmer. Både en barnebok og en novellesamling er med i kampen om årets bokhandlerpris, sier Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen, i en pressemelding.

Bokhandlerprisen deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Boka det stemmes på må være av årets bøker og av en norsk forfatter innenfor skjønn/generell litteratur, også barne- og ungdomsbøker. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken» og prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen». I 1998 ble reglene endret slik at Bokhandlerprisen også kan utdeles til forfattere som har fått prisen tidligere, og fra 2008 startet man med nominasjon til Bokhandlerprisen. I fjor gikk prisen til Maja Lunde for «Bienes historie».

Bokhandlerprisen deles ut 15. november på Litteraturhuset i Oslo