Tre nominert til Årets bibliotek

arets-bibliotek-for-2016-768x478

Vinneren av Årets Bibliotek 2016 er en av disse tre. Vinneren annonseres på et arrangement i Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2 den 12. januar 2017 kl 14. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Fra Norsk Bibliotekforenings nettsted sakser vi:

• Les saken i sin helhet: http://norskbibliotekforening.no/2016/11/nominasjoner-til-arets-bibliotek-2016/

Deichmanske bibliotek, Tøyen/Biblo Tøyen

Deichmanske biblioteks avdelinger på Tøyen har blitt innbydende og tydelige møteplasser for de som bor i lokalmiljøet, og for besøkende fra andre deler av Oslo. Biblo Tøyen er forbeholdt ungdom mellom 10 og 15 år, mens Tøyen filial er åpent for alle. Reinert Mithassel er avdelingsleder for begge filialene. Biblo Tøyen åpnet dørene for første gang i 2016, og voksenfilialen gjenåpnet etter ombygging samme år. Biblioteket har tatt en aktiv rolle i lokalsamfunnet og investerer i en fremtid, spesielt for sine ungdommer. På Tøyen fungerer biblioteket virkelig som «det tredje stedet», mellom skole og hjem.

Bibliotekene på Tøyen har gitt et løft til et nabolag med helt spesielle utfordringer, og bidrar til å skape trygghet og liv i området. Filialene har et stort tilbud av aktiviteter: språkkafe, konserter, opplesninger og spillekvelder, og har blitt naturlige treffsted folk folk i området.

Kristiansand folkebibliotek

Kristiansand folkebibliotek har virkelig tatt biblioteket som uavhengig debattarena på alvor. De har vært en pioner på flere områder, med utgangspunkt i sitt eget lokalmiljø. Biblioteksjef Anne Kristin Undlien har markert seg som en uredd leder av biblioteket og har tatt redaktøransvar for debattene, noe som har engasjert bredt i befolkningen.

Biblioteket bruker sine kulturkontakter innen litteratur, musikk og politikk og gir byens befolkning innblikk i samfunnslivet gjennom et mangfold av arrangement. De har skapt debatter, invitert inn folket og åpnet dørene. I 2016 startet biblioteket en tradisjon med en egen Bjørneboe-festival, til ære for den Kristiansand-fødte forfatteren Jens Bjørneboe.

Realfagsbiblioteket (UiO)

Å komme til Blindern som ny student kan være overveldende. Realfagsbiblioteket, med leder Live Rasmussen i spissen, har siden åpningen i 2012 etablert seg som et varmt, sosialt sted og en møteplass for både studenter og ansatte, og for alle utenfor universitetet som ønsker å ta turen til Blindern. Realfagsbiblioteket tar formidling av naturvitenskapelige fag på alvor, og har blitt et samlingssted for både faglige og sosiale aktiviteter.Gjennom aktivt samarbeid med fagmiljøene på Universitetet i Oslo arrangerer Realfagsbiblioteket åpne foredrag, seminarer og debatter, og de er fast arena for direktesending av radioprogrammet Abels Tårn på NRK P2. Realfagsbiblioteket formidler dermed på en glimrende måte hva slags rolle biblioteket kan ha, utover det å være et sted for bøker. De legger til rette for studentene, som har svart med iherdig bruk av biblioteket. Biblioteket bruker sosiale medier aktivt for å spre både innhold og arrangement.

Juryen har bestått av:

Curt Rice, rektor Høgskolen i Oslo og Akershus
Kristin Vinje, stortingsrepresentant (H)
Bernhard Ellefsen, litteraturkritiker
Brita Esaiassen, bibliotekar på Berg folkebibliotek, vinner av Årets Bibliotek 2015
Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening