Vant pris – fikk aldri penger

Les Dagsavisens sak i sin helhet her: http://www.dagsavisen.no/kultur/fikk-verken-prispenger-eller-kontrakt/   Førstepremien var på hele 150.000 kroner. Lorentzen ble en av fjorårets mest omtalte og kritikerroste debutanter,…

lajla_e
  • Les Dagsavisens sak i sin helhet her: http://www.dagsavisen.no/kultur/fikk-verken-prispenger-eller-kontrakt/

Førstepremien var på hele 150.000 kroner. Lorentzen ble en av fjorårets mest omtalte og kritikerroste debutanter, og romanen kom til finalen i NRK P2-lytternes romankonkurranse. Men pengene har hun sett langt etter.

– Det er uredelig å drive forlag på denne måten, fastslår Lajla E. Lorentzen, forfatter og tidligere forlagsredaktør, til Dagsavisen.

Forfatterforeningen har nå bedt Kulturrådet om å granske Margbok. Forlaget har fortsatt ikke utbetalt royalty til fire forfattere som debuterte etter  romankonkurransen. Flere av romanene har mottatt støtte fra Kulturrådet gjennom innkjøpsordningen for litteratur. Forlaget skylder sine forfattere over 200.000 i ubetalte royalties, anslår Forfatterforeningen.

– Forlaget skylder på dårlig økonomi. Nå er jeg redd royaltyrefusjonen til forfatterne er gått inn i forlagets driftsøkonomi. Da er det et brudd på avtalen mellom forlagene og kulturrådet, sier DnFs generalsekretær Mette Møller til Dagsavisen.

– Jeg er veldig lei meg for dette. Jeg har aldri prøvd å lure noen. Dette er en forferdelig situasjon jeg ikke har full kontroll over, sier daglig leder Jens Harald Eilertsen i forlaget Margbok til Dagsavisen. – Vi er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon etter at vi investerte i Litteraturhuset Nord. I 2011-2012 jobbet vi mye med denne litteraturhussaken. Jeg var prosjektleder, redaktør Lene Westerås styreleder, vi var i god tro og var blitt lovet penger av kommune og fylkeskommune. Så fikk vi plutselig avslag, fordi vi ikke fikk lov å ha kafé i Litteraturhuset, forteller Eilertsen.

Han sier han har betalt ut til forfattere så langt han har klart. – Nå kjemper vi for å få inn penger til å betale forfatterne. De er blitt holdt underrettet om situasjonen hele tida, sier Eilertsen til Dagsavisen.

Jon Michelet, som satt i juryen for romankonkurransen til Margbok, sier til Dagsavisen at han er overrasket og sjokkert. – Det skyldes nok en vanskelig økonomisk situasjon hos Margbok, likevel er dette for dårlig. Jeg har aldri vært med på noe lignende. Man feirer en forfatter på denne måten, som så ikke får pengene sine – det er ekkelt, sier Michelet.