Hvorfor ville du bli forfatter?
Jeg har egentlig ingen anelse. Men det er noe av det minst kule man kan være. Det er vanvittig tiltrekkende.
Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?
Jeg har skrevet siden jeg var 13 år gammel. Så la jeg skrivingen på hylla i 30-årene fordi det aldri forløste seg i noe helhetlig. Til helheten plutselig åpenbarte seg.
Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?
Jeg skriver kortprosa, og en kritiker nevnte Lydia Davis. Men jeg vil si Inghill Johansen, Jon Fosse, Knausgård og Gunvor Hofmo. Uten at de har noen direkte kobling til min skriving.
Hvilket forhold har du til å stryke tekst?
Det er det beste jeg vet, fordi da kommer essensen frem.
Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?
Jeg skriver assosiativt, bilder og språk kommer noen ganger plutselig. Jeg skriver innenfor det poetiske, selv om jeg ikke misliker fortellingen. Jeg klarer bare ikke å skrive det selv.
Leser du andre forfattere når du skriver?
Det gjør jeg. Men da kanskje i en annen sjanger enn det jeg holder på med.
Hva liker du å lese?
Alt egentlig. Romaner, noveller, kortprosa, dikt, essays og tegneserier.
Hva synes du om norsk litteraturpolitikk?
Den er bedre enn mange andre land. Selv om det er aktører som prøver å gjøre litteraturen om til en hobby eller noe bare noen få skal holde på med. Det er en fin ting å være imellom amatørene og eliten.
Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?
Jeg håper å lære mer om litteraturpolitikk, at jeg kan motta arbeidsstipend og at jeg er med i en forening som verdsetter kvalitet. En kvalitet jeg vil være med på å fremme.
Mikkel Øyen har utgitt kortprosasamlingen Idiotene (Cappelen Damm, 2024).