Forlagssjefenes millioninntekter

Mens forfatternes medianinntekt ligger på rundt 140.000 kroner i året, tjener norske forlagstopper millioner.
DnF-leder Heidi Marie Kriznik uttaler seg i dagens Klassekampen om forlagssjefers lønninger og den utsatte forfatterøkonomien.
– Forleggere og forfatter sitter ikke i samme båt, det er stor avstand til lederlønningene og stor forskjell i risiko, sier hun.

Onsdag ble skattelistene for inntektsåret 2021 offentliggjort. Klassekampen har sett på inntektene til toppsjefene i den norske forlagsbransjen.

Les saken i sin helhet her:

Forlagssjef Arno Vigmostad tjente i fjor 18 millioner. Det tilsvarer 128 forfatterlønninger.

På topp blant forlagssjefene troner lederduoen i Vigmostad & Bjørke, Arno Vigmostad og Arnstein Bjørke, med en inntekt på henholdsvis 18 millioner og 6,6 millioner i 2021.
Jorunn Sandsmark gikk i år av som forlagssjef i Kagge. Ifølge Skattelistene tjente Sandsmark nærmere 1,3 millioner kroner i 2020. I 2021 økte lønna til 4,5 millioner kroner.
John Tørres Thuv, konsernsjef i Gyldendal. Inntekt i 2020: 3,6 millioner. Inntekt i 2021: 4,1 millioner.
Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug. Inntekt i 2020: 2,8 millioner. Inntekt i 2021: 3,2 millioner.
Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Bonnier Norsk Forlag. Inntekt i 2020: 2 millioner. Inntekt i 2021: 2,5 millioner.

Norske forfatteres gjennomsnittslønn ble i 2020 beregnet til å være 525.000 kroner for alle forfattergruppene. Den norske Forfatterforening har tidligere påpekt at forfattere med store inntekter drar opp gjennomsnittslønna, og at medianlønna derfor er en bedre måleenhet. Forfatternes medianinntekt fra kunstnerisk virksomhet lå på 140.000 i 2020.

Heidi Marie Kriznik, leder i Den norske Forfatterforening, reagerer når Klassekampen leser opp lederlønningene for henne. – Det går jo ikke an. Forfattere strever med å i det hele tatt få en inntekt på 300.000 kroner i løpet av ett år, sier hun til KK .

Ofte hører Kriznik forleggere si at forfatterne og forlagene sitter i samme båt. Hun mener lederlønningene fra 2021 viser at det ikke stemmer.

– Jeg protesterer like mye hver gang jeg hører det. Det er stor avstand til lederlønningene og stor forskjell i risiko. Jeg har aldri hørt så mange forfattere være bekymret for hvordan ting skal gå rundt. Med høye matvare- og strømpriser er det blitt mye vanskeligere enn før.

Foreningslederen mener det er enda viktigere enn før å vise måtehold når man fastsetter lønna til toppsjefer.

– I dag ser vi at forskjellene bare blir større. Det er milevis forskjell mellom økningen i en forleggers lønn, og forfattere som ikke aner om boka de har brukt mange år på, blir noe av. De har ingen garanti for noen som helst inntjening, sier Kriznik.