Hvorfor ville du bli forfatter?
Fordi det å skrive alltid har vært noe av det beste og verste jeg vet. Det er en avhengighetsdannende kombinasjon. Dessuten er det å skrive svært avslørende. Plutselig har man plumpa ut med noen ord som sier noe helt grunnleggende om noe som man kanskje ikke helt har orket å vite om. Det er en besnærende egenskap ved skriften.
Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?
Jeg har skrevet siden jeg lærte å skrive, større og mindre tekster, og som barn var min store drøm å bli forfatter. Jeg ble musiker i stedet, og som tekstforfatter har jeg gitt ut syv album. Debutromanen min vokste fram ved siden av massiv turnering over flere år. Jeg tenkte ikke på det som en roman før seint i prosessen. Det var mer en samling tekster som begynte å snakke mer og mer sammen.
Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?
Siri Hustvedt og Sara Stridsberg. Tove Ditlevsen og Mary Oliver. Mona Høvring!
Hvilket ord prøver du å unngå/bruke litt mindre?
Ingen spesielle, i alle fall ikke mens jeg skriver. Når jeg skriver ønsker jeg alle ord velkommen, og så vender jeg dem heller ryggen litt lenger ut i prosessen.
Hvilket forhold har du til å stryke tekst?
Det er krevende og potensielt katarsisk. Og en helt sentral del av jobben. Det minner om å lage en plate, skrive mange sanger, og så dumpe noen av dem. I blant undrer jeg om jeg heller skulle gitt ut alle sangene jeg slang i søppelkassa.
Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?
Som regel er absolutt ingenting på plass, og det er vel nettopp derfor jeg trenger å skrive. Jeg jobber intuitivt og tror på hendenes bevegelser, å la kroppen skrive før hodet rekker å tenke så mye på hva som skrives skal.
Leser du andre forfattere når du skriver?
Jeg leser alltid noe, så ja.
Hva liker du å lese?
Romaner, dikt, essays, aviser, sangtekster. Filosofi, psykologi, antropologi.
Hva synes du om norsk litteraturpolitikk?
Den har sine styrker og svakheter. Jeg er opptatt av kunstnerøkonomi og viktigheten av å styrke forfatteres levevilkår, som gjennom sterke og brede stipendordninger. Og å sikre en bredde i litteraturen som gis ut.
Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?
Jeg gleder meg over å få tre inn i dette mangslungne fellesskapet av forfattere og skrivende. Jeg har mange venner i foreningen, og har ofte fått være med på vorsspiel på årsmøtene. Nå gleder jeg meg til å være med på festen også!
Sandra Kolstad har utgitt romanen To ord for ødeleggelse (Aschehoug, 2021).