Ville bli forfatter eller frisør

– En frisør kommer tett innpå folk og får studere dem mens vaskingen og klippingen pågår. Det jeg liker best med å være forfatter er å utforske mennesker i ulike situasjoner, sier nytt DnF-medlem Marte Qvenild (47).

Foto: Heidi Furre

Hvorfor ville du bli forfatter?

Som barn ville jeg bli forfatter eller frisør, men jeg husker ikke hvorfor disse to alternativene måtte utelukke hverandre. En frisør kommer tett innpå folk og får studere dem mens vaskingen og klippingen pågår. Det jeg liker best med å være forfatter er å utforske mennesker i ulike situasjoner. Således ville frisør og forfatter vært en bra kombinasjon tror jeg.

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Å skrive har vært min måte å bearbeide tanker og opplevelser på så lenge jeg kan huske. Jeg har forsøkt meg på perioder i livet uten skriving, men det ender alltid med at jeg må avreagere på papir.

Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

En av dem er Roald Dahl. Min favorittbok er Danny og den store fasanjakten. Astrid Lindgren og Tove Jansson mister jeg aldri fascinasjonen for, og opplever nye ting når jeg leser dem som voksen. Andre jeg ofte vender tilbake til er Helle Helle, Olga Tokarczuk og Gabriel García Márquez, som jo er tre veldig ulike forfattere. Jeg liker å veksle på.

Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

Som regel blir det bedre av å stryke, men enkelt er det ikke.

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du? 

Jeg liker å stå opp veldig tidlig om morgenen for å skrive. Jeg brygger en termos med kaffe og kryper tilbake under dyna med PC-en på fanget. Jeg begynner gjerne med en idé jeg vil utforske. I den første delen av et nytt skriveprosjekt er alt er lov og ingen kritiske filtrere er på. Deretter utsettes teksten for et mer brutalt syrebad.

Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja hele tiden, gjerne flere bøker samtidig. Akkurat nå leser jeg Vegetarianeren av Han Kang, Hendelsen av Annie Ernaux og Mannen fra Milano av Marit Tusvik.

Hva synes du om norsk litteraturpolitikk?

Jeg synes jeg ser en lei tendens til at kultur og litteratur stadig prioriteres lengre ned på lista. Dette mener jeg er helt feil i en tid med mer uro og ustabilitet i verden. For i disse dager trenger vi kulturen mer enn noen gang – vi trenger politisk satire, poesi som rører oss og fortellinger som gir oss et nytt perspektiv og skaper refleksjon.

Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?

Jeg synes det er fint å være med i et slikt fellesskap. Det er viktig å ha en interesseorganisasjon som samler oss, jobber for våre rettigheter og for litteraturens vilkår.

Marte Qvenild har utgitt romanene Sommerfesten (2021) og Edens hus (2024), begge på Flamme Forlag.