Børs eller katedral? Slik svarer Tanum

Norge er heldig som har et bredt bokhandlernett som gir leserne god tilgang på bøker. Det er 95 % av Norges befolkning som leser minst…

Anne-Regine Bakstad, adm.dir. i Tanum.

Norge er heldig som har et bredt bokhandlernett som gir leserne god tilgang på bøker. Det er 95 % av Norges befolkning som leser minst en bok i året. Norske bokhandlere har over tid blitt dyktigere til å profilere seg som faghandel og som kulturbærer parallelt. Det betyr en profesjonalisering, som ikke kun gjelder det kommersielle, men også bokhandelen som en aktør i formidling av litteratur. Når over 60 % fortsatt foretrekker å handle boken sin i en bokhandel, sier det noe om bokhandelens plass i folks bevissthet. 

Tanum er opptatt av kvalitet og bredde i utvalget.  Derfor har Tanum tegnet litteraturabonnement for våre butikker. Konkretisert fant kundene i  2014 mer enn 70.000 titler tilgjengelig av norske og utenlandske titler hos oss.  

Kundene liker å bruke tid i en bokhandel, og gjøre sine valg i dette store utvalget. Det vi definerer som bestselgere, dvs titler solgt i 1000 eksemplarer eller mer, utgjør for øvrig en meget lav andel som dessuten har holdt seg stabilt i mange år. Vi ser derfor ikke den endringen som det blir referert til.

Tanum har over år utarbeidet ulike konsepter for kundene for å trekke frem ulike typer sjangre innen litteraturen. Det kommer vi til å fortsette å utvikle. I tillegg gjennomfører Tanum en rekke kundearrangementer i butikkene.  Arrangementene kan være rene forfattermøter, med kjente og mindre kjente forfattere, men også temaarrangementer som ikke er avhengig av årets utgivelser. Et eksempel er serien «Historisk søndag» på Litteraturhuset.  Vi gir hvert år et arbeidsstipend til en kvinnelig forfatter i starten av sitt forfatterskap etter utnevnelse fra Forfatterforeningens litterære råd. Tanum arbeider aktivt med å profilere vinnere av priser som kundene har et forhold til, f eks Bokhandlerprisen, Nordisk råds litteraturpris og Nobelprisen i litteratur.  

Tanum har full forståelse for at forfattere opplever at deres bøker ikke blir så synlige som de skulle ønske. Hvert år kommer det ca 3000 nye bøker i tillegg til de som finnes fra før.  Vi får ikke synliggjort «alt» utover å ha titlene tilgjengelig i hyllene, og det blir derfor en litterær og kommersiell avveining hva som vises frem. Med et utvalg på over 70.000 titler, er det uten tvil mange kunder som finner bøker de er ute etter også i hyllene i butikkene – og ikke bare blant de som eksponeres på torg og bord.  

Noen svært få titler som ligger på torg, selger seg selv. Men, en bok blir ikke automatisk en bestselger av å ligge der. Det sagt, både bestselgere og bredde i utvalget er viktig kommersielt og kulturelt. Tanum er en breddebokhandel.  Vi er derfor opptatt av at kunden finner det de ønsker seg, og blir inspirert til å prøve noe nytt. Utvalget på torgene i butikkene blir derfor satt sammen for gjøre nettopp det – inspirere. 

Tanum har som sagt mer enn 70.000 ulike titler tilgjengelig i løpet av et år. Hovedvekten av disse selger mellom 3 og 100 eksemplarer hver, samlet fordelt på Tanums butikker. Å ha medarbeidere som liker å lese, og som liker å snakke med kunden for å avdekke kundenes behov er en viktig del av vår strategi. Samtidig er det slik, som en forfatter sa da hun jobbet hos oss i en desember, at det er overraskende hvordan de fleste kunder er meget bevisste på hva de skal ha, og at det er vanskelig å få solgt inn et alternativ.

Tanums bokråd består av kompetente og dyktige bokhandelsmedarbeidere, med både formell og realkompetanse. Rådets medlemmer leser bredt, samtidig som de er opptatt av å møte kundenes behov.  Av de før nevnte 70.000 norske titlene utgjør bokrådets innkjøp mindre enn 5 %. Som bokhandel er Tanum i tillegg helt avhengig av at forlagene foretar gode presentasjoner av sine vår- og høstlister som er basis for innkjøpene. Kort sagt, den enkelte butikk står for innkjøp av flest antall titler.

Kundene etterspør forfatter og/eller tittel på boken, ikke forlaget. De forlagene som har de mest attraktive bøkene for kundene, litterært og/eller kommersielt, vil derfor alltid være godt representert. Noe annet hadde vært en meget kortsiktig strategi. Tanum kjenner seg derfor ikke igjen i kritikken om forfordeling av forlag.

I Tanum ser vi optimistisk på fremtiden.  Til tross for at omsetningen flater ut, har bokhandelen de siste årene solgt rundt 500.000 flere bøker hver år!