Interpress slutter med distribusjon av bøker

Interpress Norge eies av Reitangruppen og står for 10 prosent av distribusjonen av blader, magasiner, serielitteratur og bøker til massemarkedet, som omfatter kiosk, dagligvare og…

interpress_narvesen

Interpress Norge eies av Reitangruppen og står for 10 prosent av distribusjonen av blader, magasiner, serielitteratur og bøker til massemarkedet, som omfatter kiosk, dagligvare og bensinstasjoner. Den store konkurrenten er Bladcentralen, som eies av blant andre forlagene Aschehoug, Gyldendal, Cappelen Damm og Schibsted.

Mangel på lønnsomhet er årsaken, sier Magnus Reitan.

Mindre forlag, som Juritzen, Kagge, Bazar osv. mister nå sin viktigste distributør til å få bøkene ut i andre kanaler enn bokhandlene.

– Interpress-distribusjonen har gjort at alle har hatt tilgang til massemarkedet, altså salg av bøker utenfor bokhandel. For oss ligger mellom 10 og 20 prosent av omsetningen her, så dette er dramatisk økonomisk for oss, sier forlegger Arve Juritzen til Aftenposten. Han er skuffet over at Reitan velger å kaste inn håndkleet, og overlate bokdistribusjonen til Bladcentralen.