Nå er Lillehammer-programmet klart

lillehammer_2015

Blant høydepunktene i årets festivalprogram er en av nestorene i canadisk litteratur, Margaret Atwood, de anerkjente kinesiske forfatterne Bei Dao, Xinran og Xi Chuan, den unge franske stjerneforfatteren Edouard Louis og den jordanske tegneserieforfatteren Bakhit Suleiman. Med fokus på dystopisk litteratur, et geografisk dykk ned i det kinesiske, en rekke sentrale nordiske forfattere representert, debatt og poesi ønsker vi velkommen til en festival vi håper vil underholde, utfordre og inspirere, heter det i en pressemelding fra festivalen.

Kina

Verdens mest folkerike land, Kina, har siden årtusenskiftet hatt en formidabel velstandsutvikling og er snart verdens største økonomi. Det er et land med rike litterære tradisjoner, og anerkjente og viktige samtidsforfattere. Men hva kan vi egentlig om Kina og om kinesisk litteratur? Blant årets festivalforfattere er åtte kinesiske forfattere som vil bidra til å utvide vår horisont.

Bei Dao regnes som Kinas fremste poet, og blir stadig listet opp som en høyaktuell kandidat til Nobelprisen i litteratur. Han var med på å utvikle den såkalte “tåkepoesien” som på sytti- og åttitallet begynte og utforske nye og friere måter å skrive poesi på. Bei Dao holder årets hovedforedrag og deltar i åpningsforestillingen, hvor de kinesiske og norske poetene Bei Dao, Erlend O. Nødtvedt, Xi Chuan, Cecilie Løveid, Zhai Yongming, Ingrid Storholmen, Wang Yin og Ted Granlund leser egne dikt.

Fra 1988, og i en årrekke, hadde Xinran et radioprogram i Kina. Her kunne folk anonymt fortelle sine historier. Tusenvis av kvinner kontaktet henne, og for første gang ble deres stemmer og erfaringer hørt. Senere brukte hun to år på å reise rundt i Kina og lytte til historiene til enda flere kvinner. Etter at hun flyttet til Storbritannia i 1997, har hun gitt ut en rekke bøker hvor hun på ulike måter forteller historiene til vanlige kinesere. Våren 2015 utkommer Buy me the Sky, hvor hun lar menn og kvinner født i Kina etter 1979, altså generasjonen som har vokst opp under Kinas ettbarnspolitikk, komme til orde.

Den kinesiske dramatikeren Nick Rongjun Yu kommer til Lillehammer for å delta i en åpen workshop om sitt stykke The Crowd, som tar opp både familietragedie, korrupsjon og kulturrevolusjonen. Dette blir en unik anledning til å lære mer om en dramatikers og teaterdirektørs hverdag i Kina i dag.

Dystre framtidsutsikter

Innen barne- og ungdomslitteraturen dominerer dystopiene. Også blant forfattere som skriver for voksne er det mange som legger fortellingen fram i tid, ofte i en verden hvor krisen er nært forestående eller allerede har inntruffet. Krig, terror og miljøkatastrofer er sentrale ingredienser hos så ulike forfattere som Kaspar Colling Nielsen, Sigbjørn Mostue, Theis Ørntoft, Tor Arve Røssland, Stephen Emmott, Øyvind Vågnes og Margaret Atwood.

Den canadiske forfatteren Margaret Atwood «gjestet» Norsk Litteraturfestival allerede i 2008, gjennom en virtuell overføring direkte fra Toronto. Etterpå signerte hun Lillehammerpublikummets bøker med sin magiske LongPen. I år gleder vi oss til å få Atwood til Lillehammer på ordentlig, blant annet for å holde den tradisjonsrike Bjørnsonforelesningen.

Atwood er aktuell med siste bok i sin romantrilogi (Oryx og Krake, Flommens år og nå MaddAddam) ute på norsk. Hennes framtidsdystopiske romanverk avslører både et sterkt klimaengasjement, en sterk interesse for ny teknologi og spørsmål om hvordan vår verden og livet som menneske en gang i framtida muligens kan bli seende ut.

Europa i krise?

De europeiske økonomiene raser sammen som korthus, og velferdssamfunnene står for fall. Vårt mål er at flere av samtalene og debattene i programmet vil gjøre det tydeligere hvor vi er på vei. For eksempel når Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, den svenske forfatteren Jesper Roine og Marte Gerhardsen fra tenketanken Agenda møtes for å diskutere ulikhet og relevansen av Thomas Pikettys teorier i Norden. Eller når Simen Ekern og britiske Philippe Legrain som begge har fordypet seg i Europas utvikling møtes på scenen og deler sine tanker om hva de mener er veien ut av det økonomiske og politiske rotet som preger store deler av Europa. Det blir debatt om hva slags ytringer vi må tåle og folketale ved Ingebrigt Steen Jensen om «Nei til salg av Norge».

Nordiske møteplass

Et stort antall norske forfattere deltar i årets festival, blant andre Vigdis Hjorth, Amalie Kasin Lerstang, Thorvald Steen, Kristine Næss, Kjersti A. Skomsvold, Tove Nilsen, Paal-Helge Haugen, Maria Navarro Skavanger, Simen Ekern, Ingvild H. Rishøi og Lars Mytting.

Lillehammer har lenge vært en av de viktigste møteplassene for forfattere i Norden. I år viderefører og utvider vi nordiske seminar og befester dermed posisjonen ytterligere. I dette seminaret møtes 12 norske, svenske, danske og finske kollegaer i et lukket seminar før de senere blir å møte på scenene i det åpne festivalprogrammet.

I år blir det mulighet for å oppleve Philip Teir (Finland), Sara Stridsberg (Sverige), Kristina Sandberg (Sverige), Andrzej Tichý (Sverige), Kaspar Colling Nielsen (Danmark), Theis Ørntoft (Danmark), Stine Pilgaard (Danmark), Barbro Lindgren (Sverige), Helle Helle (Danmark), Per Nilsson (Sverige), Hanne Kvist (Danmark) og Kjell Westö (Finland) under Norsk Litteraturfestival.

Norsk Litteraturfestival 20 år

I 1995 ble Norsk Litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene gjennomført for første gang, som et etterbrukstiltak etter OL. I 2015 markerer festivalen sitt 20-årsjubileum og er sånn sett et levende bevis på at idretten også kan fostre kultur. Jubileet blir feiret med mer enn 150 forfattere på våre mange scener, litteraturtorg med bruktbokmarked, leseløype og en ny og spennende festivalarena i et hundre år gammelt belgisk spiegeltent, urframføring av Store hvite bok, et bestillingsverk av Egil Kapstad og Jan Erik Vold med musikere og kåring av de ti fremst norske forfatterne under 35 år.

Fullstendig program på www.litteraturfestival.no. Der finner du også informasjon om akkreditering.