Boklov: Forfatterne må få ordentlig betalt, mener statsråden

Arbeidet med ny boklov er i full gang. Men loven blir ingen blåkopi fra 2013. – Siden 2013 har det skjedd enormt mye i bokbransjen, sier kulturminister Anette Trettebergstuen til Klassekampen.
Lovforslaget vil være klart til høsten.

– Det arbeidet satte vi i gang den andre dagen vi kom i regjering. Bokloven vil bli det viktigste litteraturpolitiske virkemiddelet framover, sier kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) til Klassekampen.

Bokloven skal regulere omsetningen i bokbransjen og kan inkludere fastprisregler for nye bøker og normalkontrakter for forfattere. – Det er viktig at vi lovfester noen prinsipper for regulering av bokbransjen. Det vil gjøre at leserne kan nyte godt av et mangfold av titler, samtidig som at vi vet at forfatterne får ordentlig betalt, sier hun.

– Det er bra at Trettebergstuen vektlegger at bokloven skal inkludere fastpris og retten til å fremforhandle normalkontrakter, og ikke minst at hun sier i klartekst at det er viktig at forfatterne får ordentlig betalt. Forfatterøkonomien betyr noe for hvem som tør å satse på det å skrive og den er også av avgjørende betydning for tilfanget av nye stemmer, sier Forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik.

Les KKs sak her: https://klassekampen.no/utgave/2022-03-24/ny-boklov-pa-trappene

– Siden 2013 har det skjedd enormt mye i bokbransjen, sier Trettebergstuen. Hun trekker fram strømmetjenester for lydbøker som et eksempel på markedsendringene.

Nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre, som leder utredningsarbeidet til bokloven, sier at lydbøkene har hatt tydelig påvirkning på markedet de siste årene.

– Nå er vi en situasjon der det gamle bokmarkedet er regulert, men markedet for lydbøker er helt uregulert. Og det går ikke, sier Myhre,

Trettebergstuen forteller at lovforslaget vil være klart til høsten.