– Poesien skal holdes levende

Ted Granlund (f.v), Thor Sørheim, Torgeir Rebolledo Pedersen og Poesibilen

Allerede under DnFs årsmøte i mars, bestemte og annonserte Torgeir Rebolledo Pedersen at det ville bli en opplesningsaksjon utenfor Marienlyst. Grunnen er at NRK legger ned enda et poesiprogram, nå Diktafon. Programmet har de siste årene vært lagd av Annelita Meinich, som vant Wergelands Åre for denne poesiformidlingen.

18. mai samler poeter seg utenfor Marienlyst. Ted Granlund kjører dit med sin Poesibil. Steinar Opstad, Joanna Rzadkowska og Endre Ruset leser. Stuntpoetene Thor Sørheim og Torgeir Rebolledo Pedersen leser, og folk fra NRK, ikke bare Annelita Meinsch men også kulturredaktør Marius Hoel er blant de som hører på.

Rzadkowska er av de yngre, kvinnelige poetene som kaller seg stuntpoetenes døtre, og som er med på å samle tropper til Marienlyst. Hun har svart på noen spørsmål etter aksjonen:

– Hva var budskapet fra aksjonsgruppa?

– Vi lever i en tid da den kunstneriske og historiske bevisstheten er under press. Humanistiske fakulteter verden over får ikke drive med grunnforskning, avisene kutter i litteraturanmeldelser og regjeringen har med den siste tidens forslag om ny åndsverklov gjort atter et angrep på kunstneres arbeidsvilkår. I en tid som denne er det viktig å si ifra når destruktive ting skjer. Diktafon har vært en oase for diktelskere i Norge, og at et så populært og godt program legges ned, kan ikke skje uten at vi sier ifra om at dette er galt.

Hvorfor er det viktig at NRK beholder akkurat Diktafon? Kulturredaktøren lover jo å opprettholde et tilbud av lyrikk på radio.

– P2-sjef Ole Jan Larsen uttalte under aksjonen at nedleggelsen handler om fornyelse og at de vil «treffe flere lyttere med innholdet». Det virker som om de ikke ønsker å treffe en gruppe med interesserte godt, men mange lyttere sånn passe. Vil vi virkelig ha et slags allmennkulturelt «Ekko»? Å nedlegge et spesialisert diktprogram der poetene blir honorert for å lese diktene sine er dårlig for både poeter og poesiinteresserte. Å nedlegge dybdeprogrammer vil føre til en generell utvanning og forflating av innholdet. Dessuten uttalte Larsen at de ønsker mer «klassisk» poesi på bekostning av ung og ny poesi. Som Hilde Susan Jægtnes så treffende formulerte det, vil dette føre til en «mumifisering» av poesien på NRK P2. Hun mener at hvis lytterne ikke blir eksponert for levende poeter med innsikt i det gjeldende verdensbildet, vil «begrepet poesi blir feilaktig synonymt med overeksponerte, velklingende og daterte perler». Vi vil ikke at dette skal skje, derav aksjonen i går. Poesien skal holdes levende, ikke få aktiv dødshjelp av P2!

Kjentes det som om dere fikk gjennom budskapet deres?

– Både NRK-sjefen og P2-sjefen var til stede under aksjonen, uten at det virket som om særlig Larsen var interessert i budskapet vårt. Han gjentok bare frasen sin om «fornying» uten å komme med noen konkrete svar på hva som vil komme. I forhold til NRK-ledelsen kjentes det derfor ikke som om vi fikk budskapet gjennom.

Arrangementet fikk derimot mye oppmerksomhet på sosiale medier, det ble delt flere titalls ganger og mange uttrykte støtte og interesse. Engasjementet og uroen rundt nedleggelsen betyr at P2 står i fare for å miste basen av Diktafon-lyttere som de har brukt tiår på å bygge opp.

«I sommer skal sakprosaen dominere P2»

Dagsavisens Bernt Erik Pedersen er av journalistene som har rapportert fra aksjonen. Han har blant annet intervjuet kulturredaktøren i NRK, Marius Hoel, om nedleggelsen av Diktafon, og den mulige koplingen til at NRK nylig sa opp avtalen med forfatterforeningenen om at forfattere skal få honorert for innlesninger av eget åndsverk.

Hoel svarer Pedersen: “Det er ikke riktig at NRK ikke har råd til å betale forfattere for å lese diktene sine, det avviser jeg på det sterkeste.” Pedersen konfronterer Hoel også med allmennkringkasterens framtidige dekking av poesi:

– Det er viktig for NRK å understreke at vi ikke legger ned et stoffområde. Lyrikk vil fortsatt være viktig i framtiden. At vi legger ned «Diktafon» handler om fornying. Vi vil undersøke om vi kan treffe flere interesserte med dikt.

– Hva kommer etter «Diktafon»?

– Vi er i en utviklingsprosess, så det er for tidlig å si nå. (Fra Dagsavisen, 19/5).

Det som allerede nå er offentlig om P2s litteratursatsing, er formulert slik på Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforenings nettside: “I sommer skal sakprosaen dominere i NRK P2. Ny serie skal belyse de viktigste bokutgivelsene de siste 70 år. (…) NFF og NRK har valg ut ti kategorier, som hvert får sitt dedikerte program med én times varighet:

•    Biografi og selvbiografi

•    Mat, drikke og håndverk

•    Populærvitenskap (inkludert samfunnsvitenskap og humaniora)

•    Reiseskildringer

•    Krigshistorie

•    Debatt og samfunn (inkludert bøker om lov og rett)

•    Sakprosa for barn og unge

•    Lærebøker

•    Kultur og underholdning

•    Essays”

(Fra NFFs nettside).

ruset_00.jpg

Endre Ruset var blant poetene som leste utenfor Radioresepsjonen.