VG kutter bokanmeldelser

Avisens anmelderkorps beklager avgjørelsen, som skyldes økonomiske innsparinger. – Det er trist og skuffende, men det kommer ikke som noen overraskelse. Jeg har fulgt dette…

Forfatteropprop mot VG

– Det er trist og skuffende, men det kommer ikke som noen overraskelse. Jeg har fulgt dette ganske nøye de siste par årene, og de tradisjonelle bokanmeldelsene i landets aviser er på vikende front over hele linja, sier forfatter og VG-anmelder Ingvar Ambjørnsen til BOK365. Han mener dette vil gå utover nye forfatterstemmer: – Særlig de nye pennene vil få store problemer med å bli sett og solgt. Dette forsterkes selvsagt ved at bokhandlene stadig viser frem færre titler. Og vi vet hvilke.

–Det er ganske brutalt, ja, sier VG-anmelder Sindre Hovdenakk til bok365.no. – Det har nok vært noen spredte signaler over tid, men at det skulle bli såpass omfattende var overraskende. Dessverre ser vi kutt i anmeldervirksomheten flere steder og det er jo trist, sier Hovdenakk, som i tillegg til anmeldervirksomheten er redaktør i tidsskriftet Prosa og nestleder i Kritikerlaget. – Det er ulvetider der ute i mediebransjen. Når det skal kuttes går det gjerne først ut over de «løsere utgiftene». Frilansutgifter til anmeldervirksomhet er et sårbart område, sier Sindre Hovdenakk til bok365.no.

Rampelys-sjef Øystein Milli sier til bok365.no at også VG må tenke nytt rundt ressursbruk, slik mange andre mediehus gjør. – Vi skal fortsette å bruke mye tid og ressurser på litteraturstoff. Og vi har – som alltid – ambisjoner om å være nyhetsledende, sier han til bok365.no.

Rampelys-lederen sier videre at avisen kommer til å bruke to årsverk, til tider mer, på å jobbe med bokstoff.

– Vi har ukentlig flere sider med stoff om bøker. Fra og med lørdag førstkommende vil det være tre sider bokstoff i ukas mest leste avis. Vi har i tillegg ofte bokstoff på flere av ukas andre dager. Senest den siste uka har VG vært først ute med nyhetene i Wesenlund-biografien. Vi har brukt betydelige ressurser gjennom hele bokhøsten og vil fortsette med det samme neste høst, sier Øystein Milli.