111 titler sluppet som e-bøker

ebokelittera

I desember skrev vi at Elittera var i ferd med å brekke om nesten to hundre bøker. Nå melder Gjengangeren at de første e-bøkene er sluppet. Salget er allerede over det man forventet, og da inkluderer daglig leder i Elittera, Eddy Robertsen, også salget av lesebrett. Ifølge markedsansvarlig Tomas Schreiner vil man med tiden kunne få et enkelt lesebrett for under tusenlappen. Nå må du ut med det tredobbelte.

Men er lesebrettet litteraturens svar på iPhone? Tidligere forsøk på å gi ut e-bøker var mislykkede fordi skjermen flimret for mye. Nå har det såkalte e-blekket kommet; der en ny side blir trykt for hver gang man blar. Ved å lade batteriene, fyller man på med blekk. I Hortensfirmaet tror man salget vil skyte fart, og viser til at den digitale salgsandelen i USA er på over 10 prosent.

Robertsen har selv jobbet i Gyldendal, det var der ideen om en norsk e-bokhandel dukket opp.

– I mine to og et halvt år i Gyldendal tenkte vi mye på hva som gikk feil sist e-boken ble lansert i Norge. Svaret var jo at alt kollapset ved at det ikke var noe behagelig å lese på en flimrende skjerm. Da jeg fikk kontakt med iRex, et knoppselskap fra Phillips som produserer lesebrett, så skjønte vi at dette var noe vi kunne satse på. Vi bestemte oss å være først. Og det ble vi, sier Robertsen til Gjengangeren.

Aschehoug og Gyldendal har ikke sluttet seg til Elittera og arbeider med å finne egne løsninger. CappelenDamm er derimot med på lanseringen av e-bøker og har tilbudt sine forfattere 20% royalty av nettoinntekt. Om lag 70 av titlene som i forrige uke ble lagt ut, er fra dette forlaget, som nå også har kjøpt en tredjedel av aksjene i Elittera. Du kan lese mer om oppkjøpet i Bok og Samfunn.