Belarusisk forfatterforening stengt ned av landets høyesterett

Den belarusiske forfatterforeningen ble fredag stengt ned av høyesterett i Belarus.
– Jeg er dypt rysta over de gjentatte angrepene på ytringsfriheten i Belarus, og nå regimets stengning av den snart hundreårige belarusiske forfatterforeningen, der blant annet den nobelprisvinnende Svetlana Aleksijevitsj er medlem, sier Heidi Marie Kriznik, leder i Den norske Forfatterforening.

Den belarusiske forfatterforeningen opplevde i august å få kontorene og PC-ene raidet, bankkontoen stengt, og mottok så et brev fra landets høyesterett der foreningen blir underretta om at domstolen skal utrede nedleggelsen av foreningen som juridisk organisasjon. Begjæringen kom fra det belarusiske justisdepartementet.

Siden en rekke advokater har mistet advokatlisensen etter å ha hjulpet ikke-statlige organisasjoner, opposisjonelle og fengslede, har det vært en vanskelig jobb for den belarusiske forfatterforeningen med å finne en advokat som turte å ta på seg oppgaven å forsvare foreningen.

Over 100 ikke-statlige organisasjoner er fra før stengt av regimet, deriblant PEN Belarus, journalistforbundet og menneskerettighetsorganisasjoner og fredag var det den 93 år gamle forfatterforeningen sin tur. Rettsprosessen beskrives av foreningens advokat og styremedlemmer som en Kafka-prosess. I tre rettsmøter i den massive bygningen er de i timevis blitt avkrevd dokumentasjon som ikke er mulig å skaffe, all den tid denne dokumentasjonen finnes på kontorene stengt av regimet.

Høyesterett i Minsk, Belarus

Kun to av styremedlemmene i Forfatterforeningen er igjen i Minsk, de andre er i eksil. De to gjenværende styremedlemmene, styreleder Barys Piatrovich og Tsikhan Charniakievich beskriver rettsmøtene som absurde og surrealistiske, og også rettsbygningen – en enorm ny, men tom bygning med interiør som fra et palass, der noen få vakter gikk rundt og der foreningens advokat i time etter time ble avkrevd dokumentasjon som kun kunne skaffes på kontorene stengt av regimet.

Den norske Forfatterforening har siden 2018 hatt en vennskapskontakt med den belarusiske forfatterforeningen, og kan være behjelpelig med å komme i kontakt med styrelederen for forfatterforeningen i Belarus. Det er en massiv overvåking som foregår i landet og kommunikasjon på telefon, e-post og FB unngås.

Info om foreningen på engelsk: https://lit-bel.org/information-in-english/