800 titler fra 71 forlag på årets Mammutsalg

mammut

I dag starter årets Mammutsalg med 1.5 millioner bøker. Over 800 titler fra 71 forlag gjør Mammuten til det største breddesalget for bøker i Norge. 540 bokhandler over hele landet sikrer svært god tilgang til årets bøker. 1.5 millioner mennesker sier det er sannsynlig at de vil kjøpe bøker på årets salg. Kvinner er storkjøperne på Mammut. Over halvparten av landets kvinner er ventet i bokhandelen i løpet av de neste to ukene. Mammut er det salget som trekker flest mennesker til bokhandelen. Over 70 % av befolkningen kjenner til Mammutsalget, i følge en undersøkelse foretatt av Synovate.

– At Mammutsalget er populært overrasker ikke, sier Randi S. Øgrey, direktør i Bokhandlerforeningen. – Bokelskende mennesker vet at de på Mammut kan skaffe seg bøker som ellers ikke er på salg. Den store bredden til lave priser er suksessformelen som gjør at Mammutnedsettelsen stadig er like populær, sier hun.

I 2010 omsatte Mammutsalget for rundt 70 millioner kroner. – Vi håper å selge for minst like mye i år, sier Agnethe Rogne i Forleggerforeningen. Forhåndssalget startet 27. januar, og det er meget stor interesse! Naturlig nok er det stort forhåndssalg av Karl Ove Knausgårds Min Kamp 1,2 og 3 som folk nå kan skaffe seg innbundet før bind 6 slippes, men som tidligere år er det stor interesse for barnebøker. Foreldre sikrer seg her verdifull litteratur til sine barn, sier Rogne.

Mammutsalget pågår fra 17. februar til 5. mars og arrangeres i regi av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Kilde: Bokhandlerforeningen http://bokhandlerforeningen.no/6642