Å lese (og lytte til) bøker stadig mer populært

Bokhandelen beholder sin posisjon som den foretrukne handelskanalen for bøker, og stadig flere handler bøker på nett. Leserundersøkelse som publiseres i dag viser at nordmenn…

Leserundersøkelse som publiseres i dag viser at nordmenn fortsatt leser mye. 83 prosent av befolkningen leste minst én bok siste år, mot 80 prosent ved undersøkelsen i 2017. I snitt leste befolkningen 13,2 bøker i 2019 (12,7 i 2017). Befolkningen over 40 år leser mest, og kvinner leser mer enn menn.

Vi blir mer digitale, og leserne benytter seg av flere formater. Bokleserne lyttet til flere lydbøker i 2019, og andelen boklesere som har lest e-bøker øker. Bruk av strømmetjenester til lytting av lydbøker har økt med 9 prosentpoeng i 2019.

Nordmenn kjøpte færre bøker i 2019. 68 prosent av befolkningen kjøpte minst en bok i 2019, mot 70 prosent i 2017. Vi kjøpte i snitt 6,8 bøker i 2019. Vi ser en økning i andel e-bokkjøpere i 2019, opp 5 prosentpoeng til 25 prosent i 2019.

Bokhandelen holder stand som den foretrukne handelskanalen for bøker, selv med en nedgang fra 2017. Netthandel som handelskanal øker, mens bokkjøp i kiosk og dagligvare har gått ned.

— Boklesingen i befolkningen har økt sammenlignet med forrige måling, men det er urovekkende at nedgangen i lesing fortsetter i aldersgruppene 15-39 år, sier Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen. Sammen med de andre organisasjonene på litteraturfeltet har vi lansert flere forslag til en aktiv politikk for å øke lesingen i befolkningen.  Denne undersøkelsen viser at dette arbeid må gang nå.

— Leserundersøkelsen bekrefter at de digitale formatene stadig blir mer populære, og samtidig at leserne også regner med å lese mye på papir i de kommende årene. Bransjen møter selvfølgelig lesernes ønsker om litteratur i ulike format, det viktigste nå er at vi får med oss lesere i alle aldersgrupper i tiden som kommer, sier Kristenn Einarsson, administrerende direktør i Forleggerforeningen.