Aase Byes legat til Kjell Askildsen, Sigmund Skard-stipendet til Mette Karlsvik

Både yngre og eldre talenter blir satt pris på: Kjell Askildsen er tildelt Aase Byes legat – Mette Karlsvik får Sigmund Skard-stipendet. Ifølge nettstedet Bok…

2xfor

Ifølge nettstedet Bok & samfunn er Askildsen den første forfatter som er tildelt Aase Byes legat. Askildsen ble tildelt legatet på 100.000 kroner på Litteraturhuset i Oslo. I legatstyrets begrunnelse heter det:

«Vår første prisvinner blant forfattere måtte selvsagt bli den beste, nemlig Kjell Askildsen … Kjell Askildsen er en magiker med ord – ikke fordi han oppsøker de sære ordene og de rare setningene, prosaen flyter lett nok, på en understrøm av besk livsvisdom og underfundig humor – men han er magikeren som omhyggelig velger ut de helt rette ord og stryker alt som ikke gjør meningen sterkere. Han har selv sagt at han blir like lykkelig når han har kunnet stryke en setning som når han har funnet de helt riktige ordene. Det er en slags litterær destillasjonskunst».

Aase Byes legatstyre består av formann Lars Roar Langslet, Kjersti Holmen, Jannike Falk, Jahn Otto Johansen og Leif Terje Løddesøl.

Kjell Askildsen (f. 1929) er en av de store prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen «Heretter følger jeg deg helt hjem» (1953). Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, for novellesamlingene «Thomas F’s siste nedtegnelse til almenheten» (1983) og «Et stort øde landskap» (1991). I 2009 ble Askildsen tildelt Svenska Akademiens nordiske pris. Han har også mottatt Aschehougprisen, Doblougprisen og Brages hederspris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

SKARD-STIPEND TIL KARLSVIK

DnFs nett-journalist, forfatter Mette Karlsvik, får Sigmund Skard-stipendet for 2011.

Sigmund Skard-stipendet på 25.000 kroner er en litterær pris som blir delt ut av Samlaget. Sigmund Skard (1903-1995) var professor i amerikansk litteratur ved Universitetet i Oslo, lyriker, gjendikter og essayist. Stipendet går til en forfatter som har gitt ut minst én bok med høy litterær kvalitet de siste fem årene.

I juryen sitter Tom Skovdahl, Finn Totland og Kjersti Instefjord fra Det Norske Samlaget.

Her er juryens begrunnelse:

“Mette Karlsvik blei tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris for Vindauga i matsalen vender mot fjorden (2005), ei bok som skapte store forventningar til framhaldet av denne forfattarskapen. Ho stod fram med eit poetisk språk, eit blikk på verda og ein stil som alt då var gjennomført og særeigen. Karlsvik har sidan debuten vist at ho er ein av dei mest spennande unge forfattarane i Noreg. Bøkene Flytårn (2007) og Pol (2008) blei følgd av barneboka 1–2–tre! (2009), og i 2011 kom Post oske, «eit stykke intervjubasert reiseprosa». Med årets roman Bli Björk har Karlsvik skrive nok ein vedunderleg original roman.

Mette Karlsvik tek lesaren inn i ei verd der menneskets samspel med omverda, med samfunnet og naturen det lever i, blir formidla i eit utsøkt biletsterkt språk og med omfattande detaljrikdom. Det er ei forførande rørsle i litteraturen til Mette Karlsvik, skapt både av musikaliteten i språket, den assosiative og detaljrike skrivestilen, og ei stadig panorerande rørsle frå det vesle til det store, frå å vere på innsida av huda til karakterane til å betrakte det heile frå distanse.

Med denne prisen vil vi vise at vi set stor pris på det Karlsvik har skrive så langt, og oppmuntre til å halde fram i same retning: å skrive både originalt, underhaldande og viktig.”