Amalie Skram-prisen til Trude Marstein

Årets vinner av Amalie Skram-prisen er Trude Marstein.

Amalie Skrams fødselsdag, 22. august, ble på tradisjonelt vis markert i Bergen. Årets Amalie Skram-pris gikk til Trude Marstein. Her følger en kortversjon av juryens begrunnelse for prisen:

Amalie Skram-prisen tildeles en norsk, kvinnelig, skjønnlitterær forfatter som skriver i Amalie Skrams ånd. I tillegg til diplom illustrert av kunstneren Ingri Egeberg, består prisen av et reisestipend, sjenerøst sponset av SpareBank 1, SR-Bank i Bergen. Tidligere vinnere av Amalie Skram-prisen er: Liv Køltzow, Bergljot Hobæk Haff, Bjørg Vik, Herbjørg Wassmo, Cecilie Løveid, Marit Tusvik, Eldrid Lunden, Britt Karin Larsen, Hanne Ørstavik, Merete Morken Andersen, Toril Brekke, Margaret Skjelbred, Torunn Ystaas, Linn Ullmann, Cecilie Enger, Ragnhild Nilstun, Mirjam Kristensen, Tove Nilsen, Merethe Lindstrøm, Karin Fossum, Vigdis Hjorth, Helga Flatland, Gøhril Gabrielsen, Marit Eikemo, Aasne Linnestå, Inghill Johansen, Brit Bildøen, Sumaya Jirde Ali og Ingvild Rishøi.

Trude Marstein (f. 1973) debuterte i 1998 med prosasamlingen Sterk sult, plutselig kvalme. For denne vant hun Tarjei Vesaas debutantpris. Senere har hun utgitt romaner, essays og en barnebok, og hun har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. For romanen Gjøre godt fikk hun Kritikerprisen 2006. Marsteins seneste romaner Så mye hadde jeg (2018) og Egne barn (2022) fikk begge strålende mottakelse og flere nominasjoner til litterære priser. Hun har også oversatt bøker gjennom en rekke år.

Marstein er først og fremst romanforfatter. Gjennom tjuefem år har hun skapt et litterært univers verdt å feire. Vi er stolte over å gi årets Amalie Skram-pris til Trude Marstein.

Karakterene til Marstein er ikke nødvendigvis alltid fine folk. De er selvopptatte, de er til dels ondskapsfulle, og noen lyver seg gjennom et helt liv. Men det føles alltid oppriktig og ærlig. Det er flere sider ved Marsteins forfatterskap som peker i retning av Amalie Skram. I noen av romanene gir hun oss troverdige portretter av utfordringene for den skrivende kvinnen, og som Skram utforsker hun kjærlighetens betingelser.

Trude Marstein skriver nådeløst og avkledt om betydningsfulle relasjoner i menneskelivet, på godt og vondt. Med skarp presisjon og nyanserikdom kaster hun oss ut i et eksistensielt nakenbad. Marsteins blikk er granskende, og i detaljene undersøker hun bredden i menneskelige erfaringer. På mesterlig måte viser hun hvordan driftene styrer mange av valgene våre. Hun trekker oss med i maktkamper og impulsstyrte handlinger. Hun viser hva som står på spill i møter mellom mennesker. Vi tror på Marsteins karakterer. De er ikke finpolerte helteversjoner vi skal se opp til, de er slik som folk er. Vi er alle en eller annen karakter i Marsteins univers, enten vi liker det eller ikke.

Vi gratulerer Trude Marstein med Amalie Skram-prisen 2023!