Anne Holt: – Samlaget er fordomsfullt og konservativt! – Tvert imot! svarer nynorskmannen Ottar Grepstad

– En fordomsfull kultur hersker i Samlaget, hevder den bestselgende krimforfatteren Anne Holt. – Tvert imot! svarer direktøren for Nynorsk kultursentrum, Ottar Grepstad: – Det er farlig å gjøre egne erfaringer til generelle samfunnstrekk.

Det var i gårsdagens Klassekampen at krimforfatter Anne Holt rykket ut og forsvarte Samlagets avgåtte forlagsdirektør Tove Lie. – Forlaget er fordomsfullt og konservativt, konstaterte Holt. Bakgrunnen er denne: I fjor foreslo Holt for Samlaget at de gratis kunne få utgi krimromanen "Flimmer" på nynorsk – samtidig med utgivelsen av bokmålutgaven (Piratforlaget).

Forlagsdiretør Tove Lie likte ideen. Likevel fikk Holt avslag. Ifølge Bergens Tidende skyldtes avslaget intern motstand mot samarbeidet med Piratforlaget i Samlaget.

Holts teori er at flere i Samlaget har fordommer mot forlag som Piratforlaget. – Denne kulturen sperrer for nye tanker og kan ha blitt Tove Lies bane, mener Holt.

Ottar Grepstad, direktøren for Nynorsk kultursentrum og tidligere forlagsredaktør og ass. forlagssjef i Samlaget, er ikke enig. – Samlaget er nesten alene om å bygge opp ny nynorsklitteratur, sier Ottar Grepstad til Klassekampen. – Den som kjenner utgivelsesprofilen og arbeidet til Samlaget, vet at forlaget gjerne prøver seg på nye ting og nye sjangre. Derfor vil andre forlag gjerne ha kloa i mang en Samlaget-forfatter, sier han, og tilføyer: – Det er farlig å gjøre egne erfaringer til generelle samfunnstrekk.

Les KKs artikkel om Holt og Samlaget i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/58486/article/item/null/-samlaget-nytenking