Årsmøtets vedtak om situasjonen i Palestina

Under Forfatterforeningens årsmøte ble det vedtatt en uttalelse om solidaritet med sivilbefolkningen og de som arbeider for det frie ord i Palestina.

Siden Hamas’ terrorangrep i Israel 7. oktober og Israels påfølgende angrep på Gaza og Vestbredden, har over 30 000 mennesker blitt drept, og blant dem er de fleste sivile. Skoler, universiteter, biblioteker og kulturminner er blitt jevnet med jorden. Vi vet at sannheten er krigens første offer, og vi er bekymret for ytringsfrihetens kår i Palestina og i Israel.

Den norske Forfatterforenings solidaritet vil alltid være hos sivilbefolkningen og de som arbeider for det frie ord. Vi fordømmer angrepene, drapene og ødeleggelsene og de illegale bosetningene på det sterkeste, og krever at regjeringen handler for umiddelbar våpenhvile, og å heve blokaden, og få stoppet de øvrige folkerettsbruddene.