Aschehoug gjør full retrett etter forfatternes påtrykk

Aschehoug lover nå å gjennomgå flere års royaltyutbetalinger – og etterbetale forfattere som eventuelt har fått for lite lønn for bøker på salg – etter påtrykk fra forlagets forfatterklubb.

Det melder VG. Les saken i sin helhet her:

Forlagets tilbaketog skjer etter at Aschehoug var blant forlagene som har redusert royaltysatsen fra 15 og 20 prosent til 7,5 prosent på bøker på salg. Noe som kun skal kunne gjøres ved lagertømming. DnF er blant forfatterorganisasjonene som har reagert kraftig på praksisen.

Den siste tidens mediesaker har tydeliggjort at forfatternes lønn avhenger av hvilket forlag du er på, skriver VG. Flere forlag uttalte til bransjenettstedet Bok365 at de ikke reduserer royaltyen på lavprisbøker – heller ikke på Mammut-salget som Aschehoug tidligere har sagt at det er praksis for å sette ned royaltyen til 7.5 prosent.

Derved risikerte Aschehoug-forfatterne å komme dårligere ut enn kolleger på konkurrerende forlag.

Nå melder Aschehoug-klubben – ved Helga Flatland, Maja Lunde og Ingar Johnsrud – at forlaget lover full opprydning.

Aschehoug lover å gjennomgå royaltyutbetalinger for 2020, 2019 og 2018 og at de vil etterbetale royalty til de forfatterne som eventuelt har fått for lite.

– Vi er også blitt enige om at forlaget slutter med såkalte tilleggsavtaler på kampanjesalg. Dette var en viktig sak for forfatterne, og det betyr mye for opprettholdelse av normalkontrakten og det norske systemet at det ikke skal være mulig å avtale seg vekk fra kontrakten, skriver Ingar Johnsrud i forfatterklubben til VG.

Ifølge Aschehougs forfatterklubb har også forlaget lovet at de ikke på noen måte vil praktisere tiltak som bryter med normalkontrakten, avtalen mellom forlag og forfatter.

Aschehoug-direktør Åse Ryvarden sender følgende kommentar på mail til VG:

– Aschehoug har en tett og god dialog med forfatterne våre, og vi er helt enige om behovet for klare og tydelige avtaler, og jobber som alltid sammen for å bidra til det. Vi har hatt en grundig gjennomgang av våre utbetalinger og korrigert de feilene vi har funnet, og kommer til å ta en ekstra sjekk og korrigere om vi finner feil, skriver Ryvarden.