Aschehougprisen til Johan Harstad

johan_harstad

Forfatterskapet er bejublet, om ennå ikke altfor stort. Til gjengjeld har det en bredde og en dybde, både sjangermessig og uttrykksmessig som er imponerende. En rekke adjektiv kan komme på tale: ambisiøst, allsidig, mangefasettert, filmatisk, globalt, alvorlig, satirisk, lekent og grublende.
– Juryen

Her er talen Heidi Marie Kriznik holdt på vegne av Den norske Forfatterforening:

Kjære Johan Harstad.

I tekstene dine er det et overskudd, en drift, å ville sprenge i språket, men likevel ha omsorg for narrativet og språklig kvalitet, som i Max, Mischa & Tetoffensiven, der leseren blir med på omfattende assosiasjoner, digresjoner og innfall og fullfører de over tusen sidene i det muntlige verket om Max Hansen fra Stavanger – der det å kjenne tilhørighet, er sentralt. I Max, Mischa og Tetoffensiven problematiseres hva det er å være hjemme, hvor lenge kan en være borte før hjemme ikke lenger er hjemme? hva er et hjem? Jeg siterer romanen: «Jeg kunne ha fortalt dere i detalj om gaten på Forus der jeg bodde i Stavanger, om hvordan veien snodde seg rundt et hjørne på merkelig vis, om asfalten som var sprukket opp og lappet sammen, løvetannen ved hullet i gjerdet, graffitien på transformatorboksene, jeg kunne ha fortalt hvem som bodde hvor, og hvem de var, hva vi drømte om, hva vi var redde for, hvordan gresset så ut etter en lang vinter eller sent på sommeren, jeg kunne ha fortalt dere om den gaten som en gang tilhørte meg og hva som gjorde den til en helt uforlignelig gate, og dere ville ha nikket gjenkjennende. (…) Det høres ut som stedet der jeg vokste opp, ville dere ha sagt, men det ville ikke være sant. Ikke helt.»

På vegne av Den norske Forfatterforening: Gratulerer så mye med Aschehougprisen.  Og takk for at du skaper et rom, tekster som kan bebos.

Johan Harstad (født 10. februar 1979 i Stavanger) debuterte i 2001 med Herfra blir du bare eldre, en samling prosatekster, og kom i 2002 ut med novellesamlingen Ambulanse. Hans første roman, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? ble utgitt i 2005 og er nå utgitt/under utgivelse i SverigeDanmarkFinlandUSAAustraliaNederlandTysklandFærøyeneItaliaRusslandSør-Korea og Frankrike. Flere av hans noveller er også oversatt til fransk, engelsk, finsk og hindi. Romanen Hässelby ble utgitt oktober 2007. Denne romanen på 450 sider handler om den voksne Albert Åberg og verdens undergang. Boken følger Åberg fra slutten av tenårene til han er godt og vel 40 og jobber som lagersjef på Clas Ohlson. I september 2008 utkom Darlah, hans første roman for ungdom, en science-fiction-fortelling med klare referanser til science-fiction- og skrekkfilmer fra 1970 og -80-tallet. For denne romanen ble han belønnet med Brageprisen.

Harstad har også skrevet flere teaterstykker. I 2009 var han ansatt som historiens første faste husdramatiker på Nationaltheatret, og inngikk inn i den faste kunstneriske staben.

Aschehougprisen er en norsk litteraturpris som deles ut hvert år ut av forlaget Aschehoug.

Aschehougprisen tildeles norske forfattere som en ærespris uten hensyn til hvilket forlag de er knyttet til. Prisen tildeles for et samlet forfatterskap, og tildelingen skjer etter bindende innstilling fra seksjonsutvalget for litteratur i Norsk kritikerlag, «for å sikre en forlagsuavhengig og kvalifisert bedømmelse». Prisen deles ut under forlagets tradisjonelle hagefest i august, i forlagets representasjonsvilla i Drammensveien 99. Prisen ble innstiftet i 1972 til Aschehoug 100-årsjubileum. Kritikerlaget var jury for prisen helt fra begynnelsen.

Prisen regnes blant de mest sentrale og prestisjetunge litteraturprisene i Norge. Prisen består av en statuett og et beløp på 100 000 kroner (2018). Statuetten er en miniatyr av Ørnulf Bastsskulptur «Evig liv», hvis original står utenfor forlagslokalene på Sehesteds plass.