Asli Erdogan risikerer ni års fengsel

Erdogan ble i 2017 tildelt Forfatterforeningens Ytringsfrihetspris.  Eren Keskin, İnan Kızılkaya, Kemal Sancılı, Zana Kaya står tiltalt sammen med Erdogan.  Les mer her: http://m.bianet.org/english/freedom-of-expression/218525-prosecutor-demands-prison-sentence-for-five-journalists-columnists –…

asli_erdogan_og_heidi_marie_kriznik

Erdogan ble i 2017 tildelt Forfatterforeningens Ytringsfrihetspris.

• Les mer her: http://m.bianet.org/english/freedom-of-expression/218525-prosecutor-demands-prison-sentence-for-five-journalists-columnists

– Ytringsfrihetsprisen for 2017 deles ut til en tyrkisk ytringsfrihetsforkjemper, sa Heidi Marie Kriznik da prisen ble kunngjort. – Jeg har lyst til å sitere prisvinneren, det Asli Erdoğan uttalte i et intervju til Morgenbladet i november i fjor, hun sa at regimet stilner noe i alle. Og understreket viktigheten av at forfattere skriver og uttaler seg i offentligheten. Som hun sa: Forfattere kan bygge broer, både mellom etniske tyrkere og kurdere, og også mellom de harde kurdiske og tyrkiske nasjonalistene.  Hun sier at forfattere kan bidra til å bygge samvittighet, en kollektiv samvittighet. Ved å fortelle ofrenes historie.

Mer enn noen annen forfatter har Aslı Erdoğan blitt symbolet på den katastrofale utviklingen i dagens Tyrkia. Kuppforsøket i juli 2016 var en gavepakke til det sittende regimet, og de har benyttet dette til å innføre en vedvarende unntakstilstand hvis egentlige formål er å kneble all opposisjon. Over hundre tusen mennesker er fengslet uten lov og dom, og et like stort antall er fratatt sine jobber og sitt inntektsgrunnlag. Aslı Erdoğan ble hentet av politiet og satt i varetekt i forbindelse med razziaen mot avisen Özgür Gündem, som har publisert flere av hennes artikler der hun argumenterer for en fredelig forsoning mellom Tyrkias ulike folkegrupper. Men det sittende regimet definerer ytringer som tar til orde for en fredelig løsning med kurderne som ”oppfordring til terrorisme”, og hun ble dermed varetekstfengslet med alt hva det innbærer av ydmykende soningsforhold. Du kan ganske enkelt ikke snakke om fred i tyrkisk offentlighet uten å bli definert som terrorist. Realiteten er: Ti stille eller få livet ditt ødelagt.

– Tyrkias rolle i Europa er ved et skjebnepunkt, sa daværende leder i IU, Øivind Hånes. – Landet, som har blitt et paranoid skrekkregime for annerledes tenkende, kan skilte med over halvparten av verdens registerte fengslede journalister og forfattere, en rekord som ikke er spesielt flatterende spesielt med tanke på at dette er et NATO-land som Norge via denne alliansetilknytningen er forpliktet til å forsvare.

Aslı Erdoğan er en internasjonalt anerkjent prosaist, og fire av hennes bøker er oversatt til norsk. På tross av vedvarende trakassering, forfølgelse og fengsling har hun nektet å la seg kue, og fortsetter å hevde at den eneste løsningen for varig fred går gjennom forsoning. Det står respekt av en slik ukuelig vilje, og det er en glede å kunne tildele henne Den norske Forfatterforenings Ytringsfrihetspris.