Authors Guild tapte mot Google

Les Klassekampens dekning av saken her: http://www.klassekampen.no/article/20151111/ARTICLE/151119992 Siden 2005 har Google lagt ut utdrag fra millioner av bøker på nett uten å be rettighetshaverne om…

google_2015_logo
  • Les Klassekampens dekning av saken her: http://www.klassekampen.no/article/20151111/ARTICLE/151119992

Siden 2005 har Google lagt ut utdrag fra millioner av bøker på nett uten å be rettighetshaverne om tillatelse. Authors Guild, den amerikanske forfatterforeningen, saksøkte selskapet for ti år siden og kjemper fortsatt for vederlag til forfatterne.

– Dette er dårlige nyheter for oss, sier Mette Møller, generalsekretær i Den norske Forfatterforening. Hun frykter at dommen vil få konsekvenser i Norge. Den kan bety at det i framtida blir lettere å kopiere bøker uten tillatelse. – I Europa pågår det en kamp for at unntakene i opphavsretten skal utvides, både i EU og i nasjonale lover. Selv om formålene er gode, kan det føre til at for eksempel en skolebokforfatter plutselig ikke får solgt bøkene sine fordi de kanskje blir gratis tilgjengelige, sier Møller til Klassekampen.

Forfatterforeningen Authors Guild i USA har vært i rettssak mot Google siden 2005. Årsaken er at Google har digitalisert bøker uten tillatelse og lagt ut utdrag på tjenesten Google Books. Den norske Forfatterforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Kopinor i Norge har sponset ankesaken. For tre uker siden tapte Authors Guild i retten. Saken ankes til høyesterett, skriver Klassekampen.

I Norge har Google inngått avtaler med forlag og enkeltforfattere om å gjøre bøkene deres tilgjengelige på Google Books. Den norske Forleggerforening tror ikke Google kommer til å skanne bøker fra norske biblioteker uten tillatelse fra rettighetshaverne.

– Norsk opphavsrett dekker neppe noe slikt. Den beskytter rettighetshavernes interesser på en bedre måte, sier advokat Mathias Lilleengen i Forleggerforeningen.