Berg folkebibliotek på Senja kåret til Årets bibliotek 2015

14-01-16-10

Berg folkebibliotek ligger på yttersiden av Senja, og ”ho Brita på biblioteket” tar i bruk kreative metoder for å utnytte ressursene. I en kommune med 900 innbyggere og 23 morsmål lager biblioteket kulturmøter der oldemor fra Mefjordvær hjelper eritreiske ungjenter å strikke votter, og matlagningskurs der alle lærer av alle.

– Integrering handler om å møtes og bli kjent med hverandre. Å være med og forme samfunnet man er en del av, er en grunnpilar i demokratiet. På yttersiden av Senja hviler denne pilaren på et bunnsolid grunnfjell, nemlig folkebiblioteket, sier Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening.

Juryen nominerte tre veldig ulike kandidater til Årets bibliotek 2015: Berg folkebibliotek, Bergen offentlige bibliotek og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo. Alle tre ville vært verdige vinnere, og utmerker seg på hvert sitt område.

Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening for å synliggjøre alt det flotte som foregår på bibliotek rundt om i landet. Norsk Bibliotekforening er en interesseorganisasjon for bibliotek og bibliotekets brukere.

Juryen for Årets bibliotek 2015 har bestått av

Mariann Schjeide (leder, Norsk Bibliotekforening)
Evy Sisilie Bergum (biblioteksjef Molde, fjorårets vinner)
Kristin Vinje (stortingspolitiker, Høyre)