Bjørnsonprisen til Carsten Jensen

Prisen deles ut under Åpningsforestillingen for Norsk Litteraturfestival, tirsdag 21. mai.  Carsten Jensen er en internasjonal forfatter i Bjørnsons ånd. Han har over år skrevet…

carsten-jensen

Carsten Jensen er en internasjonal forfatter i Bjørnsons ånd. Han har over år skrevet for aviser i flere land, og siden 1981 utgitt en rekke romaner, essays, artikler og ikke minst beretninger om sine mange reiser verden rundt. Det store gjennombruddet kom med reisebøkene Jeg har sett verden begynne (1996) og Jeg har hørt et stjerneskudd (1997). Med romanen Vi, de druknede (2006), forteller han fra hjembyen Marstal om fire generasjoner av danske sjøfolk. Denne boken er utgitt i mer enn tyve land og solgt i over en halv million eksemplarer.

Carsten Jensen har høstet en rekke priser og utmerkelser for sitt brennende virke, og han går tilsynelatende ikke tom for temaer. I 2016 kom dokumentarboken Krigen som aldri tar slutt, i samarbeid med den norske journalisten Anders Sømme Hammer, om krigen i Afghanistan. I debattboken fra i fjor høst, Kjellermennesker, handler det om populisme og vanskeligheten med å være menneske i en kaotisk samtid. I visjonære ordelag maner han til ansvar for en felles fremtid, med vekt på rettferdighet, likhet og brorskap. Med sterk uttrykkskraft tematiseres flyktningkrise, klima, velferdsstat, arbeidsliv, identitetspolitikk m.m. Kjellermennesker er første bok i en pamflettserie. Hans andre bok i serien utkommer på norsk nå, Mot stjernene, som henvender seg til unge mennesker i Europa i dag.

Styret i Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet tildeler Carsten Jensen Bjørnsonprisen 2019 for hans forfatterskap og engasjement. I likhet med Bjørnstjerne Bjørnson, er Jensen en forfatter som kjemper for menneskeverd og mot politisk undertrykkelse.

Leder i Bjørnsonakademiet, Kristenn Einarsson kommenterer: «Det er krevende både å videreutvikle et omfattende og spennende forfatterskap og samtidig stå i samfunnsdebatten om viktige spørsmål. Årets vinner av Bjønsonprisen makter dette».

Blant tidligere vinnere av Bjørnsonprisen finner vi Johannes Anyuru, Yasar Kemal, Adonis, Edward Snowden, Kristin Solberg og Hrant Dink.

Dagen etter prisutdelingen blir det, i samarbeid med Norsk Litteraturfestival, Høgskolen i Innlandet og Nansenskolen, et seminar knyttet til Carsten Jensens arbeid, med faglige innspill, forelesning og samtale. Postene i seminaret er åpne for publikum.

Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet, Det Norske Akademi for Litteratur og Ytringsfrihet, ble stiftet i 2003. Akademiet arbeider for fremme av litteratur og for kunnskap om også andre litterære og kulturelle ytringsformer enn de som tilhører vår egen kulturkrets, og for ytringsfrihet i Bjørnstjerne Bjørnsons ånd. Medlemmene er fremstående norske og utenlandske forskere, forfattere, forleggere, politikere og journalister.