Bli med til Ark Bruns!

Bli med til Ark Bruns i bygget "Brunhjørnet" øverst i gågaten Nordre i Trondheim. Med sin sentrale plassering – med en vegg mot torget og…

Gatebilde frå Google.com/maps

Bli med til Ark Bruns i bygget "Brunhjørnet" øverst i gågaten Nordre i Trondheim. Med sin sentrale plassering – med en vegg mot torget og en mot gågaten, er butikken mye brukt av handlende og andre litteraturinteresserte. Menneske bak disker og hyller, er blant andre daglig leder Margrethe Sve og Alf Helge Solbak. Daglig leder og avdelingsledere som de er, tar oss med inn i sitt bokhandlerunivers: 

– Hvorfor er gode bokhandlere viktige?

– Gode bokhandlere er viktig fordi kundene ser på oss som en faghandel, et sted for kompetanse, inspirasjon og opplevelser. Essensen i en god bokhandel er å kunne tilby kunden råd og veiledning gjennom gode anbefalinger i hyggelige omgivelser. En god bokhandel har bredde og varekunnskap og viser også kunden enkelt hva som leses i det norske bokmarkedet gjennom tydelige bestselgerlister og varelegging som gjør det enkelt for kunden å finne frem. En god bokhandel setter kunden og dens behov i fokus, derfor er målet vårt  på ARK  BRUNS at kunden skal finne den rette boken.

I en bransje hvor bransjeglidning preger hverdagen mener vi at det handler om å sette kunden i fokus og tørre å stå ut som en god bokhandel i lokalmiljøet. Vi er heldig gjennom vår gode plassering her på Brunhjørnet, vi må ha ulikt fokus slik at kunden får lyst til å komme inn ofte og vi må  sette fokus på å være tilstede for kunden og yte god service. Videre må fokusere på de ulike type kundegruppene vi har og ikke minst være et sted hvor forfatterne blir løftet frem og føler seg «hjemme».

– Hvorfor tror dere at vi i DnF har nominert Ark Bruns til Årets Bokhandel?

– Kort oppsummert handler det om oppmerksomheten vi gir til kundene våre og ikke minst forfatteren. Vi har valgt å skille oss fra andre i byen gjennom å ha fokus på gode arrangementer i butikkene (se listen over) og ved å gi kunden gode opplevelser når de er hos oss. Vi har en fantastisk beliggenhet på det beste hjørnet i Trondheim og det ønsker vi å utnytte for alt det er verdt. Vi skal være best på å selge bøker gjennom den service og kunnskap vi besitter og på den måten skal vi sikre at kundene kommer tilbake til oss. Samtidig skal vi være åpne for alt det nye som skjer i bransjen vår gjennom digitalisering og endret leserbilde hos kundene. Så vi skal også lære kundene våre opp på dette. Det krever at vi i butikkene har god kompetanse på utviklingene og for oss er det like naturlig å snakke om e-bøker som papirbøker til de kundene som ønsker det. Så i tillegg til kompetanse og oppmerksomhet vi gir, håper vi at fremover lent bokhandel har noe å si også.

– Hva synes dere om å bli nominert?

– Vi er utrolig glad for denne nominasjonen. Vi kjenner ydmykhet, og mest av alt det gir oss lyst og inspirasjon til å gjøre bokhandelen enda bedre. En slik nominasjon motiverer veldig internt og ikke minst skaper stolthet for hele kjeden ARK. Vi har fått gratulasjoner fra hele landet og dette har skapt engasjement!

– Hvorfor er det viktig å gjøre stas på bokhandlere?

– En slik pris trengs for å gjøre noe ekstra for den fysiske bokhandelen. Vi som jobber med bøker elsker yrket og faget vårt og en slik pris er med på å verdsette den jobben som legges ned i bokhandlere over hele landet. Med tanke på utviklingene og digitaliseringen i bransjen vår, trenger vi en pris som setter den fysiske butikken på agendaen. I tillegg viktigheten av å ivareta bokhandelen på flest mulig steder.

– Hvordan går det med butikken deres?

– ARK BRUNS går bra og vi har nettopp vært gjennom en større ombygging på ettersommeren i år og ser at vi er blitt en ennå flottere bokhandel som lover godt for fremtiden.

Vi ønsker å gjøre bøker mere tilgjengelig og det skal være enkelt for kunden å handle  og da tenker vi både i butikk, på nett og mobil. For om vi skal klare utfordringene i fremtiden er det slik vi må tenke. Vi ser at vi får stadig mer omsetning tilført fra nettet. Både gjennom vår tjeneste KLIKK & HENT (kundene reserverer på nett og henter i butikk) og gjennom at vi bruker varelagret vårt til distribusjon på ARK.NO. Det vil si grunnet vår størrelse og bredde av bøker har vi direkte distribusjon av bøker til kundene som bestiller bøker fra våre nettsider.  Butikken vår er blitt et skattekammer for litteraturelskere og vi tror sterkt på det for fremtiden!

– Hvis dere fikk oppfordre litteraturelskere til noe, for at fysiske bokbutikker skal bestå, hva ville dere si?

– Kundene er ikke alltid så trofast. Forhåpentligvis liker de fleste å komme til bokhandelen for å få det beste utvalget, hvor de kan se, bla og fysisk ta på bøkene. Samtidig få hjelp til å velge den rette boka. Vi som er her er bokelskere og kan gi kundene hjelp ved egne leseopplevelser og kunnskap om bøkene. 

– Men når alt dette positive er sagt, så må vi også peke på elefanten i rommet her: Dere har lagt ned den nordiske avdelingen. Forklar!

– Etter at Wennergren Cappelen sluttet, har vi ikke lenger en importør på skandinavisk litteratur.
 
– Og hva med tidsskriftavdelingen, hvor har det blitt av den?
 
– Når det gjelder tidsskriftavdelingen,ble det etterhvert tyngre å følge opp med mye returer og mindre salg. Det var ikke lenger lønnsomt å drive denne avdelingen videre.

 
– Hva er planene for avdelingene, i framtiden?
 
– Det er i dag Starbucks som har overtatt dette lokale. Vi har utvidet engelskavdeling, og satser på god bredde her, skriver Margrethe Sve og Alf Helge Solbak, og får lov til å argumentere en siste gang for hva som gjør de til en verdig vinner av prisen:

Gjennom vårt fokus på:

  • hyppige signeringer med ulike forfatterer,
  • boklanseringer hvor kunden får møte forfatter og høre historien bak boken,
  • årlig kulturdag (november) –  her inviterer vi både de mest kjente forfattere og de som trenger litt mer drahjelp,
  • ARK Barnebokpris som deles ut årlig og er med på å skape leselyst blant de yngre leserne våre,
  • anbefalinger av ulike forfattere i hele butikken vår,

mener vi at vi er en aktiv bokhandel som fronter litteraturen enten det er en bestselger eller en som treffer en smalere lesegruppe. En bokhandel hvor alle aldre føler seg hjemme, bli inspirert  og skal finne sin perfekte bok.  I tillegg ser vi det som en stor pluss å være en del av en større kjede i form av fordeler på blant annen drift, markedsføring og kompetanseutvikling.